لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

آمريکا، ايران و سوريه را به تحويل موشک های پيشرفته به حزب الله لبنان متهم کرد


وزير دفاع آمريکا رابرت گيتس گفت ايران و سوريه مشغول تجهيز گروه حزب الله لبنان هستند و به آنها موشک و راکت های پيشرفته می رسانند که به ثبات منطقه آسيب می رساند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای گيتس روز سه شنبه و پس از ديدار با وزير دفاع اسراييل، اهود باراک در يک کنفرانس خبری گفت:«ايران و سوريه راکت ها و موشک های پيشرفته و با قابليتی بالا به حزب الله می دهند و ما که می بينيم حزب الله بيش از خيلی از دولت های ديگر در جهان موشک در اختيار دارد که باiطور حتم باعث بی ثباتی برای کل منطقه است و ما به دقت نظاره گر آن هستيم.»

گروه حزب الله بخشی از حاکميت سياسی در لبنان است که شاخه نظامی خود را هم دارد. اشاره آقای گيتس به اين مسئله است که حزب الله دولت مستقل نيست، ولی به گفته او بيش از دولت های مستقل و مرکزی، سلاح در اختيار خواهد داشت.

اسراييل پيشتر، سوريه را متهم کرده بود که موشک های اسکاد به حزب الله لبنان داده است. آقای گيتس درباره اين اتهام مطرح شده، صحبتی نکرد. اهود باراک هم از تجهيز حزب الله لبنان توسط سوريه ابراز نگرانی کرد اما او هم در سخنانش حرفی از فرستادن موشک های اسکاد به حزب الله از سوريه، نزد.

دمشق اين اتهام را رد می کند.

وزير دفاع اسراييل گفت سوريه تسليحاتی را در اختيار حزب الله قرار می دهد که می تواند تعادل شکننده (سياسی) در لبنان را به هم بزند. وی افزود:«ما قصد نداريم هيچگونه برخوردی را با لبنان يا در برابر سوريه دامن بزنيم.»

برنامه اتمی ايران

رابرت گيتس در اين کنفرانس خبری با اشاره به برنامه اتمی جمهوری اسلامی، از طراحی و آماده سازی پنتاگون ابراز رضايت کرد.

وزير دفاع آمريکا گفت:«من از برنامه ريزی ها و طرح هايی که در وزارت دفاع و همچنين آژانس های مربوطه انجام شده راضی هستم. ما وقت زيادی صرف مسئله ايران کرده و به اين کار ادامه خواهيم داد.»

روزنامه نيويورک تايمز هفته گذشته در گزارشی از يادداشت محرمانه آقای گيتس به مشاور امنيت ملی کاخ سفيد، جيمز جونز خبر داد که در آن از نبود برنامه ای منسجم برای مقابله با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، انتقاد شده بود.

آقای باراک هم از سياست آمريکا در قبال برنامه اتمی جمهوری اسلامی که در حال حاضر بر روی ديپلماسی و تحريم متمرکز شده، حمايت کرد. وزير دفاع اسراييل بدون اشاره به احتمال اقدام نظامی گفت:«مقطع و زمان فعلی بهترين راه تحريم و ديپلماسی است.»

وی افزود انتظارش اين است که تحريم ها موثرو محدود به زمان باشد تا بتوان آثار آن و تاثير نظام تحريم ها را اندازه گيری کرد و سنجيد.

غرب به برنامه اتمی جمهوری اسلامی مظنون است و آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می داند. ايران اما تاکيد دارد که برنامه هسته ای را برای اهداف صلح آميز و توليد برق دنبال می کند.
XS
SM
MD
LG