لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

صدای شما؛ خرافات در ایران و راه‌های مبارزه با آن


آیت‌الله کاظم صدیقی
آیت‌الله کاظم صدیقی
در بحث آزاد این هفته برنامه صدای شما صدای فردا موضوع خرافات و راه‌های مبارزه با خرافات در ایران و همچنین سخنان آیت‌الله صدیقی خطیب جمعه تهران به بحث گذاشته شد. آیت‌الله صدیقی در خطبه جمعه ۲۷ فروردین اظهار کرد که رواج بدحجابی در میان بانوان می‌تواند از عوامل وقوع زلزله باشد.

در این بحث آزاد سه شنونده از ایران شرکت داشتند؛ آقای جهانگیر، آقای حبیب و آقای ارژنگ.

همچنین در برنامه این هفته دکتر سعید پیوندی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در پاریس نیز با استودیوی رادیو فردا در تماس بود و نظراتش را با دیگر شنوندگان در میان گذاشت.

به عقیده دکتر پیوندی خرافات عبارت است از باورهای عامیانه‌ای که دارای اساس علمی و عینی نیستند. وی معتقد است که خرافات در برخی اوقات به نوعی با باورهای مذهبی در هم آمیخته است و نمی‌توان مرزی بین آن تعیین کرد.

دکتر پیوندی می‌گوید خرافات با تحول دین و جامعه ارتباط دارد و معتقد است که راه مبارزه با خرافات آموزش است که البته نظام سیاسی باید از این آموزش پشتیبانی کند.

آقای جهانگیر که یک روحانی است می‌گوید در مفاهیم و ارزش‌های دینی خرافات مردود اعلام شده است. وی همچنین در زمینه سخنان آیت‌الله صدیقی معتقد است که اگر عملی گناه محسوب شود، بلا نازل خواهد شد، اما در قرآن و روایات تعیین نشده است که هر گناهی چه بلایی را به همراه خواهد داشت.

آقای حبیب معتقد است که خرافات جنبه مذهبی دارد و سخنان آیت‌الله صدیقی را نیز مصداق خرافه می‌داند.

حبیب می‌گوید، «زمانی که سران مملکتمان مثل آقای احمدی‌نژاد، که ادعا می‌‌کند با حضرت مهدی در ارتباط است و از او الهام می‌گیرد، و یا آیت‌‌الله صدیقی، که چنین بیاناتی می‌کند، این‌گونه خرافه‌پرست باشند از جامعه چه انتظاری می‌توان داشت؟»

آقای ارژنگ معتقد است خرافات روشی است برای امیدوار کردن افراد و یا منع آنان از انجام عملی.

در رابطه با اظهارات آیت‌الله صدیقی ارژنگ معتقد است که این دست از روحانیان تخصصی از علم زمین‌شناسی ندارند و لذا نظراتشان موثق نیست. وی می‌افزاید، «ما زلزله های زیادی در ایران داشتیم و این اظهارات توهین به این مناطق زلزله‌زده مثل بم است.»


برنامه کامل صدای شما را بشنوید:

XS
SM
MD
LG