لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۴

خبرنگار بازداشتی صدا و سیمای ایران در ایتالیا آزاد شد


حمید معصومی‌نژاد، خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی در رم
حمید معصومی‌نژاد، خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی در رم
یک منبع حقوقی در ایتالیا روز پنجشنبه تایید کرد که خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در اسفندماه گذشته به همراه یک ایرانی دیگر به اتهام قاچاق اسلحه توسط پلیس ایتالیا دستگیر شده‌بود، از زندان آزاد شده است.

به نوشته رویترز، این منبع حقوقی گفته است حمید معصومی نژاد خبر نگار ۵۱ ساله واحد مرکزی خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی در رم، اکنون در حبس خانگی به سر می‌برد ولی او اجازه دارد به محل کار خود رفته و کار کند.

درهمین حال، محمد علی حسينی ، سفير جمهوری اسلامی ايران در ايتاليا، روز جمعه با تاييد خبر آزادی حميد معصومی نژاد، گفته است : «دادستانی ميلان با تبديل وضعيت بازداشت خبرنگار واحد مرکزی خبر به حبس خانگی موافقت کرده است.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، محمد علی حسینی اضافه کرده است:« در ادامه رايزنی های سفارت ايران با معاون دادستانی کل ميلان، همچنين با فعاليت حرفه ای معصومی نژاد نيز موافقت شد».

حمید معصومی‌نژاد، به همراه علی دمیرچی لو در اواسط اسفندماه به همراه پنج ایتالیایی، به اتهام دست داشتن در قاچاق اسلحه به ایران در شهر تورین بازداشت شد.

محمد علی حسينی همچنين از پيگيری پرونده علی دميرچی لو به طور جداگانه و تلاش برای آزادی وی خبر داده است.

سرهنگ وینچنزو آندرئونه، فرمانده این عملیات بازداشت اعلام کرد افراد بازداشتی در صدد بوده‌اند محموله‌ای بزرگ شامل موشک ضدتانک و مواد منفجره را برخلاف تحریم‌های موجود علیه تهران به ایران بفرستند.

به گفته مقامات ايتاليايی، اين افراد از سال ۲۰۰۷ فعالیت خود را آغاز کرده و کوشيده‌اند رد پایی از خود برجای نگذارند.

به دنبال این بازداشت، رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران ضمن رد این اتهام دستگیری دو ایرانی در ایتالیا را «بازی جدیدی» توصیف کرد. وی همچنین از احضار آلبرتو برادانینی، سفیر ایتالیا در ایران، «برای توضیح خواستن و آگاهی یافتن از ابعاد این موضوع» خبر داد.

محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز این دستگیری را در راستای خواسته اسرائیل، آمریکا و بریتانیا دانست و هشدار داد، « اگر ایتالیا بخواهد با همکاران رسانه‌ای ما چنین رفتار کند، ممکن است شاهد رفتار مشابهی با خبرنگاران ایتالیایی از جانب دولت ایران باشد».

به دنبال اعتراضات جمهوری اسلامی، رم اعلام کرد که از این بازداشت هیچ انگیزه سیاسی را دنبال نمی‌کند.

ایتالیا پیش از این یکی از شرکای اصلی تجاری ایران در اروپا به شمار می‌رفت، اما به دنبال فشارهای سیاسی بر سر مسئله هسته‌ای ایران و همچنین روابط نزدیک سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا با اسرائیل، سرمایه‌گذاری‌های این کشور در ایران به شدت کاهش یافت.
XS
SM
MD
LG