لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

آمريکا از پيشرفت در مذاکرات درباره تحريم های ايران خبر داد


سوزان رایس، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد.
سوزان رایس، نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد.
سوزان رايس، سفير آمريکا در سازمان ملل متحد، روز جمعه از پیشرفت در تلاش ها برای تشدید تحریم ها علیه ایران خبر داده و گفته است: کفت وگو ها در ماه آينده ميلادی ادامه خواهد داشت و آمریکا تا هر زمان که لازم باشد مذاکرات را ادامه خواهد داد.

خانم رايس در يک کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل در نيويورک گفت: مذاکرات بر سر پيش نويس قطعنامه دور چهارم تحريم های ايران با «سرعت و شدت» در جريان است. وی افزود: به پيشرفت هايی رسيده ايم و هنوز کارهای تمام نشده هم داريم که به هر حال به نظرم ارزشش را داشته و انتظار داريم پيشرفت بيشتری هم به دست آوريم.

نماينده ايالات متحده در سازمان ملل بار ديگر تاييد کرد در جريان حضور هيات نمايندگی ايران در کنفرانس بازبينی ان پی تی در نيويورک، هيچ برنامه ای برای ديدار ميان نمايندگان ايران و آمريکا درکار نيست.

سوزان رايس افزود: ايران می داند دغدغه های ما چيست، همان مسائلی است که از سوی کشورهای ۵+۱ مطرح و اعلام شده است. اگر ايران حرف جديدی برای زدن داشته باشد، راه رساندن آن را هم می داند.

کشورهای پنج بعلاوه يک شامل فرانسه،بریتانیا، آمریکا، چین، و روسیه، پنچ عضودائمی شورای امنيت، به همراه المان است که می کوشد از طریق مذاکره مناقشه هسته ایران را حل کند.


ترکيه و برزيل در تلاش برای احيای پیشنهاد مبادله سوخت اتمی

در همن حال گزارش ها حاکی است ترکيه و برزيل در تلاشند تا پیشنهاد مبادله سوخت اتمی با ايران را احيا کرده و باعث اجتناب از دور چهارم تحريم های عليه ايران شوند.

به گزارش رويترز، يک ديپلمات غربی روز جمعه خبر داد چين و روسيه که اشتياق زيادی برای دور چهارم تحريم های ايران نشان نداده بودند، آماده وقت دادن به ترکيه و برزيل هستند تا برای مذاکره و رسيدن به معامله ای احتمالی بر سر تبادل سوخت اتمی، با تهران مذاکره کنند.

واشينگتن اميدوار بود پيش از اجلاس بازبينی معاهده منع گسترش سلاح های کشتار جمعی، ان پی تی که قرار است از روز دوشنبه ۱۳ ارديبهشت تا ۷ خردادماه برگزار شود، به توافق بر سر پيش نويس نهايی برسد. ديپلمات های غربی از روند کند مذاکرات بر سر پيش نويس قطعنامه تحريم ايران ابراز نارضايتی کرده و می گويند با وضعيت فعلی، امکان دارد روند مذاکرات دستکم يک ماه ديگر طول بکشد.

سال گذشته پيشنهادی از سوی آژانس بين المللی انرژی اتمی مطرح شد که ايران اورانيوم کمتر غنی شده خود را به روسيه فرستاده تا بيشتر غنی شود و سپس به فرانسه ارسال شده و به ميله سوختی تبديل شود تا در رآکتور تحقيقاتی تهران مورد استفاده قرار گيرد. ايران ابتدا با اصول اين پيشنهاد موافقت کرد ولی بعد تغيير عقيده داد.

به گزارش رويترز منوچهر متکی وزير خارجه جمهوری اسلامی در جريان ديدار اخيرش از وين، پيشنهاد طراحی شده از سوی ايران را به يوکيا آمانو، مدیرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی ارائه کرده که به گفته ديپلمات های غربی، احتمال اين که پذيرفته شود، بسيار کم است.

ترکيه وبرزيل از پيش گفته بودند که علاقه دارند در مسئله هسته ای ميان ايران و غرب، نقش ميانجيگری داشته باشند. هنوز مشخص نيست چين و روسيه چقدر زمان حاضرند برای رسيدن به يک توافق، به ترکيه و برزيل بدهند.

يک ديپلمات غربی به رويترز گفت: هيچکس با گفت وگو و مذاکره با ايران مخالف نيست، اما آيا ايران واقعا در رسيدن به يک توافق جدی است؟ يا اين که فقط منتظر وقت کشی و اتلاف وقت است؟

به گفته ديپلمات های غربی، بحث بر سر مبادله سوخت اتمی با ايران، فقط يکی از مسائل برنامه اتمی جمهوری اسلامی است و فقط به اين يک مورد محدود نمی شود. مسئله اصلی، سرپيچی ايران از قطعنامه های شورای امنيت است و اين که هنوز حاضر نشده فعاليت های غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق درآورد.

با اين حال ديپلمات های ياد شده تاييد کردند اهميت مبادله سوخت اين است که دستکم خطر دستيابی ايران به بمب اتمی را دور می کند. يکی از دپيلمات ها گفته شايد اين فرصتی باشد تا ترکيه و برزيل تلاش کنند و در صورت شکست، دست از مخالفت از تحريم ها برداشته و با تحريم ها همراه شوند .
XS
SM
MD
LG