لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

ستارگان هالیوود خواستار آزادی فوری جعفر پناهی شدند


جمعی از کارگردانان و هنرپيشگان آمريکايی از جمله استيون اسپيلبرگ، رابرت ردفورد، مارتين اسکورسيزی، فرانسيس فورد کوپولا، رابرت دنيرو با امضای نامه‌ای خواستار آزادی فوری جعفر پناهی، کاگردان ایرانی در بند شدند.

در این نامه که روز جمعه انتشار یافت، ۲۰ چهره مطرح هالیوود ضمن اعلام حمایت از آقای پناهی، بازداشت وی را به شدت محکوم کردند.

جعفر پناهی، شامگاه دهم اسفندماه سال ۸۸ پس از یورش نیروهای امنیتی به منزلش به همراه همسر، دختر و ۱۲ نفر از مهمانانش بازداشت شد و گرچه همراهان آقای پناهی پس از چندی آزاد شدند، خود او همچنان بدون امکان ملاقات با خانواده‌اش در زندان به سر می‌برد.

آقای پناهی خالق آثاری چون «بادکنک سفيد»، «دايره»، و «آفسايد» است که تاکنون از جشنواره‌های معتبری چون کن، ونيز و برلين جوايز معتبری دريافت کرده، اما از اکران اغلب فيلم‌هايش در ايران جلوگيری شده است.

بازداشت اين فيلمساز معروف ايرانی با اعتراض های گسترده داخلی و خارجی مواجه شده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی؛ دادستان تهران، پیشتر گفته بود که بازداشت جعفر پناهی «به خاطر هنرمند بودنش نیست و جنبه سیاسی ندارد».

دادستان تهران در حالی سیاسی بودن دلیل بازداشت آقای پناهی را رد کرده است که او از زمان آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آشکارا از حامیان جنبش سبز بوده و بارها به سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد به‌ویژه در عرصه سینما انتقاد کرده است.

علاوه بر این محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کابینه دهم، نیز فروردین ماه امسال در اظهار نظری موضوع بازداشت آقای پناهی را «امنیتی» خواند و به نقل از مسئولان قضايی و امنيتی افزود که «اين کارگردان در حال ساخت فيلمی عليه نظام و بحث‌های مربوط به حوادث اخير بوده است.

فیلم‌سازان و هنرپیشگان هالیوود در نامه خود همچنین به گفته‌های همسر جعفر پناهی اشاره کرده‌اند که از وضعيت قلبی شوهرش و انتقال وی به سلولی کوچکتر ابراز نگرانی کرده بود.

ستارگان هالیوود در این نامه می‌افزایند که کارگردانان ایرانی مانند هنرمندان همه جا باید مورد تقدیر قرار بگیرند و نه سانسور و سرکوب.

برادران کوئن، اولیور استون، مایکل مور، پل توماس اندرسون، جاناتان دمی، کورتیس هانسن، جیم جارموش، آنگ لی، ریچارد لینک‌لتر، ترنس مالیک، جیمز شاموس، پل شریدر، استیون سودربرگ و فردریک وایزمن دیگر چهره‌های مطرحی هستند که نامه حمایت از جعفر پناهی را امضا کرده‌اند.

پیش از این نیز ده‌ها سینماگر، نویسنده و منتقد از کشورهای مختلف در نامه‌ای به بازداشت جعفر پناهی اعتراض کرده بودند.

در این نامه که به امضای افرادی چون برايان کاکس، ويليام فارلی، والتر ساکس، کارلوس ديگس، نيک جيمز، هری نيومن، جيم ابراين، شيرين نشاط، بابک پيامی، حميد دباشی، ژان پی‌یر، نيک جيمز، تونی گت‌ليف و راب نيلسون رسیده، ضمن ناعادلانه خواندن بازداشت جعفر پناهی از مقامات قضایی ایران خواسته شده تا هر چه سریع‌تر به آزادی وی اقدام کنند.
XS
SM
MD
LG