لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۲

«رای قطعی» علیه شیرین عبادی و تهدید وکیل او


به گفته نسرین ستوده، وکیل شیرین عبادی، رای قطعی کمیسیون تجدید نظر در مورد پرونده مالیاتی برنده جایزه صلح نوبل اعلام شده است. خانم ستوده در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن اعلام این مطلب می گوید در تماسی تلفنی با همسر او، خود وی را نیز تهدید کرده اند که از وکالت خانم عبادی کناره‌گیری کند.

نسرین ستوده:
من از حدود هشت ماه پیش وکالت دفاع از خانم عبادی را در مورد پرونده مالیاتی غیر قانونی که بر علیه ایشان در حوزه مالیاتی شمال تهران تشکیل شده بود، به عهده گرفتم. در این جا لازم است خاطرنشان کنم که پیش از این یکی از مسئولان حوزه شمال تهران به خانم عبادی هشدار داده بودند که بزودی پرونده مالیاتی برعلیه ایشان ساخته و پرداخته خواهد شد. پس از اطلاع خانم عبادی از تعیین مالیات غیر متعارف علیه ایشان، بنده در شهریور ماه سال گذشته در پرونده مالیاتی ایشان اعلام وکالت کردم.

بابت جایزه نوبل ایشان، رقمی تعیین شده که با جرائم متعلقه بالغ بر یک میلیارد تومان است که رقمی غیر متعارف است و علاوه بر این مطابق قانون ایران به جوایز علمی و هدایایی که از سوی مؤسسات غیر انتفاعی به افراد اهدا می‌شود، هیچ گونه مالیاتی تعلق نمی گیرد. اما اداره مالیات با زیر پا گذاشتن همه این اصول، مالیات بسیار هنگفتی برای ایشان در نظر گرفته است.

در روز یکم اردیبهشت و یک ساعت پس از ابلاغ رای قطعی کمیسیون تجدید نظر مبنی بر محکومیت موکل بنده به پرداخت مالیات غیر معمول، با تلفن همراه همسرم تماس گرفته شد و شخصی که خودش را معرفی نکرد و گفت که از سوی یکی از نهادهای امنیتی زنگ می زند به همسرم با تهدید توصیه کرد که به من بگوید تا از وکالت پرونده خانم عبادی کناره‌گیری کنم.

بدیهی است که من فقط به انجام وظایف حرفه ای خود پرداخته ام و تا آخرین مرحله از حقوق موکلم که به ناحق تضییع شده و بر خلاف قانون علیه ایشان تشکیل شده است، دفاع خواهم کرد.

پس حکم قطعی راجع به این پرونده خانم عبادی صادر شده است و ایشان را محکوم به پرداخت این مبلغ نموده اند. اقدام بعدی شما چه خواهد بود؟

البته ما هنوز مراجعه به شورای عالی مالیاتی و دیوان عدالت اداری را هم در پیش خواهیم داشت. از طرف دیگر به دلیل اینکه تمام اموال و دارایی های خانم عبادی و همسر ایشان، پیش از این در تابستان گذشته و پس از انتخابات، مصادره شده است، وثیقه ای هم برای سپردن به اداره مالیات وجود ندارد. در نتیجه این حکم اگر برای اجرا برود، ما اعتراض خود را به این اقدام غیر قانونی اداره مالیات تهران، به دیوان عدالت اداری اعلام خواهیم کرد.

در هیچ سیستم حکومتی، هیچ دولتی حق ندارد مخالف سیاسی خودش را تهدید مالیاتی کند. این جز یک باج خواهی دولتی هیچ عنوان دیگری ندارد.

خانم ستوده در مورد تهدیدی که علیه خود شما صورت گرفته است چه نظری دارید؟ آیا در این زمینه اقدامی انجام خواهید داد؟

من پس از این تهدید، نامه ای رسمی خطاب به وزیر اطلاعات نوشتم و درخواست پیگیری موضوع را از سوی ایشان کردم. همچنین با اعلان علنی این مطلب از نهادهای امنیتی درخواست می کنم به قانون مصوب نهادهای رسمی جمهوری اسلامی احترام بگذارند.

در جایی که شهروندی برای دفاع از حقوق خودش حق انتخاب وکیل دارد، قطعا موکل من هم به عنوان یک شهروند حق دارد از حقوق خودش دفاع کند. من در اجرای حق قانونی موکلم، به انجام وظایف حرفه ای و قانونی خود ادامه خواهم داد.
XS
SM
MD
LG