لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

تظاهرات در کابل در اعتراض به اعدام افغان‌ها در ایران


 کابل روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت
کابل روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت
در حالى که صدها نفر با تظاهرات در مقابل سفارت ایران در کابل و سردادن شعارهایى علیه محمود احمدى‌نژاد، به اعدام زندانیان افغان در زندان‌هاى ایران اعتراض کرده‌اند، مقام‌هاى ایرانى گزارش‌های منتشر شده در این باره را تکذیب می‌کنند.

به گزارش رادیو آزادى روز یکشنبه صدها نفر در مقابل سفارت جمهورى اسلامى ایران در کابل دست به تظاهرات کرده و نسبت به «اعدام زندانیان افغان و بدرفتارى با مهاجران افغانى در ایران» اعتراض کردند.

این تظاهرات پس از آن برگزار شده است که پیشتر گزارش‌هایى در باره وجود حدود سه هزار افغان محکوم به اعدام در زندان‌هاى ایران و نیز اعدام ده‌ها افغان دیگر منتشر شده بود.

ماه گذشته، یک هیات از نمایندگان پارلمان افغانستان، پس از دیدار از ایران اعلام کرد که در ایران ۵۶۳۰ زندانی افغان وجود دارد که بیش از ۳۰۰۰ نفر آنها به اعدام محکوم هستند.

حساسیت‌ها در افغانستان هنگامی بیشتر شد که در ماه جاری میلادی، ‌گل احمد امینی، یک نماینده هرات در پارلمان این کشور، اظهاردداشت دولت ایران ۴۵ افغان را به تازگی اعدام کرده، و جنازه آنها را طی دو شب به افغانستان فرستاده است. وی با وحشیانه خواندن این اقدام گفت: «اینها شهروندان افغانستان هستند که در خارج کشور اعدام می شوند و سپس جنازه‌هایشان به کشور فرستاده می‌شود.»

با این حال وزارت خارجه افغانستان تنها اعدام شش شهروند افغان در ایران را در روزهای اخیر تایید کرده و از اعزام هیاتى به ایران براى بررسى این موضوع خبر داده است. همچنین قرار است پارلمان افغانستان نیز در هفته پیش رو این مساله را مورد بررسى قرار دهد.

از سوی دیگر سعید سیدین، معاون سفیر ایران، در کابل روز یکشنبه در دیدار با صبغت‌الله مجددى، رییس مجلس سناى افغانستان، خبر اعدام ۴۵ زندانى افغان در ایران و صدور حکم اعدام براى سه هزار مهاجر افغان دیگر را تکذیب کرده است.

همچنین یکى از مسئولان سازمان زندان‌هاى ایران نیز با اعلام این که شمار زندانیان افغان در ایران بیش از چهار هزار نفر است، صدور حکم اعدام براى سه هزار افغانى را تکذیب کرده است.

محمود ضیایى‌فرد، معاون روابط عمومى سازمان زندان‌ها با اشاره به گزارش‌هاى منتشر شده در این باره به خبرگزارى ایسنا گفته است: «سازمان زندان‌ها متولى اعلام این اخبار است، اما در اسناد ما چنین آمارى وجود ندارد و این آمار کذب محض است و تعداد افغان‌هاى زندانى در ایران دو درصد مجموع زندانى‌هاى کشور است».

با وجود تکذیب مقام‌هاى ایرانى، تظاهرکنندگان افغان روز یکشنبه از دولت افغانستان خواستند، براى جلوگیرى از اعدام شمار بیشترى از شهروندان افغانى در ایران اقدامات جدى انجام دهد.

در تظاهرات روز یکشنبه در مقابل سفارت ایران در کابل که به دعوت «جبهه مشارکت ملى افغانستان» برگزار شده بود، شمار زیادى از زنان افغان نیز شرکت داشتند.

تظاهر کنندگان با آتش زدن عکس محمود احمدى‌نژاد، شعارهایى علیه وى و جمهوری اسلامی ایران سر دادند.

تظاهرکنندگان همچنین از دولت ایران خواستند، به مهاجران افغان مقیم ایران حق برخوردارى از یک زندگى آبرومند را داده و از برخورد غیرانسانى با آنها جلوگیرى کند.

از زمان اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ شوروى در اوایل دهه هشتاد میلادى و نیز به دنبال گسترش جنگ داخلى در این کشور در سال‌هاى بعد از آن، شمار زیادى از شهروندان افغانى به ایران پناهنده شده‌اند.

شمار زیادی از این مهاجران در کارهاى سخت و به ویژه در بخش ساختمان‌سازى مشغول به کار هستند و از پوشش خدمات اجتماعى و درمانى بى‌بهره هستند.

افغانستان عمده‌ترین محل تولید مواد مخدر در منطقه است و ایران که صدها کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد، از گذرگاه‌های حیاتی انتقال مواد مخدر برای قاچاقچیان است.

نیروی انتظامی ایران، همه ساله در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در مرزهای شرقی، تلفات می‌دهد.
XS
SM
MD
LG