لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

معرفی ۴۰ دشمن آزادى مطبوعات در فهرست تازه گزارشگران بدون مرز


سایت گزارشگران بدون مرز
سایت گزارشگران بدون مرز
سازمان گزارشگران بدون مرز فهرستى از ۴۰ دشمن آزادى مطبوعات در سراسر جهان منتشر كرده است كه در آن نام محمود احمدى نژاد، كيم جونگ ايل و معمر قذافى در صدر اين فهرست قرار دارد.

گزارشگران بدون مرز كه مقر آن در پاريس است در فهرست تازه خود ۴۰ سياستمدار، مقام دولتى، رهبر مذهبى ،سازمان شبه نظامى و تبهكار را به عنوان دشمنان آزادى مطبوعات و روزنامه نگاران در سال ۲۰۰۹ معرفى كرده است.

اين سازمان از افراد و سازمان هاى مورد اشاره خود به عنوان عوامل خشن، قدرتمند، خطرناک و وراى قانون ياد كرده است.

در اين گزارش، از قاچاقچيان مواد مخدر، رهبر ديكتاتور كوبا، گروه مسلح فارک (كلمبيا) و ساير گروه هاى شبه نظامى به عنوان چهار تهديد كننده اصلى و عامل خشونت بر ضد روزنامه نگاران در آمريكاى لاتين نام برده شده است. اين عوامل سال گذشته نيز در فهرست گزارشگران بدون مرز قرار داشتند.

به گفته گزارشگران بدون مرز، وضعيت روزنامه نگاران در عراق به صورت آهسته در حال بهبود است و كاربرد خشونت عليه مردم اين كشور بيشتر است تا بر ضد روزنامه نگاران به طور خاص.

در اين گزارش، على عبدالله صالح، رييس جمهور يمن، به تازگى در فهرست دشمنان آزادى مطبوعات قرار گرفته است چرا كه به گفته اين سازمان، مقام هاى يمنى در يكسال گذشته با برپا كردن دادگاه هاى ويژه بر ضد رسانه ها، سركوب را در اين كشور تشديد كرده اند.

گزارشگران بدون مرز دولت يمن را متهم كرده كه با آزار و اذيت روزنامه نگاران و برخورد با مطبوعات اين كشور تلاش كرده است تا پوشش خبرى «جنگ كثيف» در شمال و جنوب اين كشور را به حداقل برساند.

يمن در سال گذشته درگير جنگى خونين با شبه نظاميان شيعه حوثى بوده است.

در گزارش ياد شده، نام ملا محمد عمر، رهبر گروه طالبان كه حوزه نفوذ خود را علاوه بر افغانستان به پاكستان نيز گسترش داده است به فهرست جديد دشمنان آزادى رسانه ها افزوده شده است.

علت افزودن نام اين رهبر شورشى نيز اعلام «جنگ مقدس» وى بر ضد روزنامه نگاران اعلام شده است كه به گفته گزارشگران بدون مرز، در جريان آن بيش از ۴۰ روزنامه نگار و نشريه در سال ۲۰۰۹ مورد حملات گروه طالبان قرار گرفتند.

در فهرست دشمنان آزادى مطبوعات گزارشگران بدون مرز همچنين نام رمضان قديروف، رييس جمهور چچن نيز به تازگى وارد شده است. وى متهم است كه در قتل آنا پوليتكوفسكايا در اكتبر ۲۰۰۶ و همچنين استميرووا در ژوئيه ۲۰۰۹، دو روزنامه نگار مشهور ضد جنگ چچن دست داشته است.

در اين گزارش از محمود احمدى نژاد، كيم جونگ ايل و معمر قذافى، رهبران ايران، كره شمالى و ليبى همچنان به عنوان دشمنان اصلى آزادى مطبوعات نام برده شده است كه چهره آنها در تبليغات رسمى گزارشگران بدون مرز در باره مخالفان آزادى رسانه ها به چشم مى خورد.
XS
SM
MD
LG