لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۲

مجسمه‌های تهران همچنان ناپدید می‌شوند؛ مسئولان پاسخی ندارند


مجسمه دکتر شریعتی در پارک شریعتی تهران نیز ناپدید شده است.
مجسمه دکتر شریعتی در پارک شریعتی تهران نیز ناپدید شده است.
در حالى که از چندى پیش مجسمه‌هاى نصب شده در اماکن عمومى تهران یکى پس از دیگرى «ناپدید» مى‌شوند و شمار مجسمه‌هاى به «سرقت» رفته به بیش از ۱۰ مجسمه رسیده است، دادستان تهران مى‌گوید، براى رسیدگى به این مساله در انتظار گزارش نیروى انتظامى است.

به گزارش خبرگزارى دانشجویان ایران، ایسنا، عباس جعفرى‌دولت‌آبادى، دادستان تهران روز دوشنبه درباره رسیدگى قضایى به موضوع «سرقت» مجسمه‌ها در تهران گفته است: «به محض انتشار اخبار سرقت مجسمه‌هاى پایتخت در رسانه‌ها، به عنوان مدعى‌العموم از پلیس خواستیم این موضوع را بررسى کند و در حال حاضر منتظر گزارش پلیس هستیم».

در همین حال رییس پلیس آگاهی تهران با بیان این که تاکنون کسی در ارتباط با «سرقت» مجسمه‌ها در تهران بازداشت نشده، گفته است: «پلیس هنوز در حال رسیدگی به این موضوع بوده و سرنخ‌های خوبی را در این باره به دست آورده است».

سرهنگ محمدیان بدون ارایه جزییات بیشتر در این زمینه گفته است: «تاکنون سه پرونده قضایی در رابطه با سرقت مجسمه‌ها به پلیس ارجاع شده، اما در هر حال تمام سرقت‌های صورت گرفته از سوی پلیس مورد پیگیری قرار گرفته است».

از اوایل سال جدید خورشیدى گزارش‌هایى در باره ناپدید شدن مجسمه‌ها در نقاط مختلف تهران منتشر شده است و روز دوشنبه نیز خبرگزارى ایلنا از ناپدید شدن تندیس رحمان دادمان، وزیر راه دولت اصلاحات در بلوار فرحزادى تهران خبر داده است که بدین ترتیب شمار مجسمه‌هاى به سرقت رفته در تهران به بیش از ۱۰ مجسمه رسیده است.

پیشتر مجسمه‌هاى استاد شهریار، ستارخان، باقرخان، صنیع خاتم، شریعتى و نیز مجسمه مادر و فرزند به همراه دو مجسمه برنزى دیگر واقع در خانه هنرمندان ایران به سرقت رفته بودند.

همچنین مجسمه محمد معین هم که تنها کمتر از یک ماه از زمان نصب آن در خیابان استاد معین تهران مى‌گذشت، ناپدید شده است.

از آنجایى که همه مجسمه‌هاى ناپدید شده برنزى بوده‌اند، برخى رسانه‌هاى ایران احتمال سرقت این مجسمه‌ها را با انگیزه‌ها مالى مطرح کرده‌اند، این در حالى است که جعفر نجیبى، مجسمه‌سازى که تندیس محمد معین را ساخته بود، انگیزه مالى را در سرقت این آثار هنرى رد کرده است.

وى در این باره به خبرگزارى مهر گفته است: «مى‌توان این فرضیه را مطرح کرد که افراد سارق مخالف مجسمه‌سازى هستند و جریانى پشت پرده‌ وجود دارد که با زیباسازى شهرى از طریق آثار تجسمى مخالف است».

طه بهبهانى، یک مجسمه‌ساز دیگر نیز در این باره گفته است: «من این موضوع را به عنوان سرقت قبول ندارم و فکر مى‌کنم یک جریان است، چون محال است افراد عادى مجسمه‌هاى ۲۰۰ کیلویى را بتوانند بدون هیچ برنامه‌ریزى بدزدند. تازه حتى اگر فکر چنین کارى را هم داشته باشند، چطور مى‌توانند آن را بفروشند و اساساً چطور مى‌توانند جرثقیلى را وارد پارک یا محیط‌هاى شهرى ببرند که مجسمه را حمل کند.»

همچنین رضا یحیایى، مجسمه ساز ایرانى مقیم پاریس، که به تازگى از تهران بازگشته و شاهد غیب شدن این مجسمه‌ها در پایتخت بوده، در این باره به رادیو فردا گفته است: «اینها یک سرى مجسمه‌هاى برنز ریخته شده است، ولى آثار هنرى با ارزشى نیست. اگر مى‌خواستند چیز واقعاً با ارزشى بدزدند مى‌توانستند، مجسمه آقاى تناولى را بدزدند که قیمت آن چند میلیون دلار است. ولى اینها اصلاً قیمتى ندارد و اگر حتى آنها را ذوب کنند شاید قیمت هر کدام ۲۰ هزار تومان باشد، یعنى ارزش تجارى ندارند. اینها پرتره‌هاى برنزى است که کندن آنها بسیار سخت است. گویا دزدان وقت فراوانى داشتند که این مجسمه‌ها را از زیر ببرند، چون این کار یکى دو ساعت نیست».

گفتنى است، از نظر برخى از فقهاى شیعه ساخت مجسمه جانداران و نیز دریافت و پرداخت اجرت براى ساخت مجسمه حرام است.

در زمان حاکمیت طالبان بر افغانستان نیز، این گروه بنیادگرا با استناد به آموزه‌هاى مذهبى و برداشت‌هاى خاص خود از مذهب اقدام به انفجار تندیس قدیمى بودا در افغانستان کرده بود که بازتاب گسترده‌اى در جهان به دنبال داشت.

در حالى که رسانه‌هاى ایران به گمانه‌زنى‌هاى خود درباره انگیزه «سرقت» مجسمه‌ها ادامه مى‌دهند، مدیرعامل سازمان زیباسازى شهردارى تهران از ضبط فیلم سرقت یکى از مجسمه‌هاى ربوده شده توسط دوربین‌هاى مرکز کنترل ترافیک تهران خبر داده است.

محمدجواد شوشترى در این باره گفته است: «شکایت شهردارى در مورد این موضوع تنظیم شده و همراه با مستندات از طریق اداره حقوقى در حال پیگیرى و تحویل به نیروى انتظامى است».

از سوى دیگر رئیس پلیس نیروى انتظامى تهران بزرگ نیز در این باره گفته است: «از روز گذشته که شهردارى اقدام به شکایتى مبنى بر به سرقت رفتن ۱۰ مجسمه در تهران کرده پلیس آگاهى تهران اقداماتى به منظور شناسایى و دستگیرى سارقان آغاز کرده است».

در حالى که آغاز «ناپدید شدن» مجسمه‌ها در تهران به تعطیلات نوروزى باز مى‌گردد، آغاز شده است، حسین ساجدى‌نیا افزوده است: «تا قبل از روز گذشته هیچ شکایتى مبنى بر مفقود شدن مجسمه‌ها به پلیس گزارش نشده بود، ولى از چهار روز گذشته که این موضوع در پایتخت مطرح شد پلیس تیم ویژه‌اى را براى دستگیرى سارقان و کسب علت سرقت سریالى مجسمه‌هاى تهران آغاز کرد».

در همین حال مرتضى تمدن استاندار تهران در باره سرقت مجسمه‌هاى تهران گفته است: «اتفاقى که در خصوص مجسمه‌ها افتاده، تنها به سرقت نیست، بلکه توهین به میراث فرهنگى کشور ماست که این امر، ضرورت پیگیرى و یافتن سارقان را بیش از پیش آشکار مى‌کند».

وى همچنین از مسئولان شهردارى تهران خواسته است، این موضوع را از طریق دستگاه قضایى پیگیرى کنند، «زیرا در غیر این صورت، پیگیرى یادشده نتیجه مطلوبى به همراه نخواهد داشت».

استاندار تهران همچنین از تشکیل «کارگروهى» براى پیگیرى این مساله و یافته سارقان مجسمه‌ها خبر داده و افزوده است:«نه تنها لازم است سرقت‌هاى صورت گرفته مورد پیگیرى قرار گیرد، بلکه باید راهکارهایى اتخاذ شود تا از ادامه سرقت‌هاى مجسمه در تهران جلوگیرى به عمل آید».
XS
SM
MD
LG