لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

شیمون پرز کره شمالی را به ارسال سلاح به ایران متهم کرد


شیمون پرز
شیمون پرز
شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، حکومت کمونیستی کره شمالی را متهم کرده است که سلاح و موشک‌های دوربرد برای جمهوری اسلامی ایران می‌فرستد و تهران را دربرنامه‌های اتمی یاری می‌دهد.

شیمون پرز می‌گوید که کره شمالی مانند فروشگاه‌های معاف از مالیات (فروشگاه‌ها درفرودگاه‌های بین المللی کشورها) عمل می‌کند و موشک‌های دورپرواز به «حکومت های یاغی» تهران و دمشق می‌دهد و «یاری‌رسان آنها دربرنامه های هسته‌ای است».

رئیس جمهوری اسرائیل افزوده که است «اسرائیل با چشمان باز این رفتارکره شمالی را زیر نظردارد».

به گفته رئیس جمهوری اسرائیل «کاروان‌های سلاح کره شمالی مستقیما به ایران می‌رسد».

شمیون پرز همچنین ایران را کانون حمایت از تروریسم جهانی معرفی کرده و گفته است که ایران به حزب الله لبنان و گروه‌های فلسطینی مخالف صلح مقیم سوریه سلاح می‌رساند.

شیمون پرز این سخنان را یکشنبه در دیدار با خانم لنه اسپرسن، وزیر خارجه دانمارک که به بیت‌المقدس سفرکرده، بیان داشت، و خانم اسپرسن نیز گفت که «جامعه بین‌المللی باید موضعی واحد در برابر ایران اتخاذ کند».

تشکیلات اطلاعاتی اسرائیل ازمدت‌ها قبل مدعی است که کره شمالی در ارسال موشک برای حزب الله از طریق ایران دخالت دارد.

مقامات اسرائیلی می‌گفتند که برخی ازانواع چهارهزار فروند راکتی که در نبرد تابستان ۲۰۰۶ ازسوی حزب الله به اسرائیل شلیک شد، با تکنولوژی کره شمالی ساخته شده بود.

مقامات اسرائیلی مدعی بوده‌اند که موشک های دور پرواز ساخته شده درسال های اخیر درایران نیز تکنولوژی موشک‌های کره شمالی را دارد.

اسرائیل و آمریکا همنین مدعی‌اند که کره شمالی درطرح‌های اتمی سوریه نیز دخالت داشته است؛ تاسیساتی که درششم سپتامبر ۲۰۰۷ بمباران شد و رسانه‌های غربی آن را کار جنگنده های اسرائیلی دانستند.

پس از این رویداد رسانه‌های آمریکا تصاویری را منتشر کردند که ازحضور شماری از کارشناسان نظامی و اتمی کره شمالی در تاسیسات هسته ای سوریه نشان داشت، و رسانه‌های غربی مدعی کشته شدن دهها نفراز این کارشناسان درجریان بمباران منطقه دیرالزور سوریه شدند؛ امری که با تکذیب کره شمالی روبرو شد.

بیستم دسامبر گذشته یک فروند هواپیمای باربری ایلوشین ر حامل ۳۵ تن سلاح که از پیونگ یانگ برخاسته بود، درفرودگاه بانکوک توقیف شد.

تایلند پس ازچند هفته بازداشت و تحقیقات از پنج خلبان و خدمه هواپیما اعلام کرد که محموله‌های سلاح از کره شمالی برای ایران بارگیری شده بود؛ اتهامی که از سوی ایران رد شد.

اما دولت تایلند درنامه‌ای به شورای امنیت جزئیات تحقیقات و فهرست سلاح‌ها را اعلام کرد که اکثرا موشک، سامانه‌های شلیک موشک بود.

تایلند درگزارش خود به شورای امنیت تاکید نمود که قرار بوده که هواپیما درفرودگاه مهرآباد تهران فرود آید.

صادرات سلاح از سوی کره شمالی کشوری که برنامه اتمی دارد و ازعضویت ان.پی.تی خارج شده، طبق قطعنامه های شورای امنیت ممنوع است.

اتهام رئیس جمهوری اسرائیل درمورد «تبدیل شدن کره شمالی به فروشگاه بدون مالیات سلاح برای ایران » در حالی است که محمد علی فتح‌اللهی، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران، روزهای بیست و یکم و بیست و دوم آوریل، در دیدار رسمی از پیونگ یانگ، با پاک اوئی چون، وزیرخارجه و چند مقام دیگر کره شمالی دیدار کرد.

به گزارش صدا و سیمای ایران، آقای فتح اللهی در این دیدار، از «حمایت دو کشور از یکدیگر» سخن گفت و با هیئت همراهش قراردادهایی از جمله در زمینه های صنایع و معادن، نفت و ساختمان سازی با کره شمالی را بررسی کرد.

یک مقام سفارت جمهوری اسلامی ایران در کره شمالی اعلام کرد که «کیم یونگ نام، رئیس پریزیدیوم، که مرد شماره دو حکومت کره شمالی است، قراراست بطور رسمی از ایران دیدار کند».

پیش از آن، آقای فتح اللهی درآستانه سفرش به پیونگ یانگ، درمصاحبه با خبرنگاران ایرنا و صدا و سیما در پکن از «سفر کیم جونگ ایل، رهبرکره شمالی به ایران در دو تا سه ماه آینده» خبرداده بود.

جونگ ایل بدلیل هراس، هیچ گاه با هواپیما مسافرت نمی‌کند و سفرهای معدودی که انجام داده، با قطاراست. وی امروز، دوشنبه نیزدرسفر کم سابقه‌ای، با قطار وارد چین شد.
XS
SM
MD
LG