لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۴

دستگیری یک مظنون پاکستانی‌تبار در ارتباط با بمبگذاری نافرجام ميدان تایمز


دو روز پس از بمب‌گذارى نافرجام در ميدان تايمز نيويورک، مأموران امنیتی این شهر یک مظنون پاکستانی را که سال گذشته به تابعیت آمریکا در آمده بود، در ارتباط با اين واقعه بازداشت كردند.

يک مقام رسمى پليس نیویورک به خبرگزارى آسوشيتدپرس گفت که این شهروند آمریکایی-پاکستانی که فيصل شهزاد نام دارد، قصد داشت از فرودگاه جان اف كندى نيويورک با پرواز شركت هواپيمايى امارات به دبى سفر كند اما درست پيش از سوار شدن به هواپيما بازداشت شد.

گرچه شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گزارش داده است که مقام‌های امنیتی سه نفر را از ادامه پرواز با هواپیمای اماراتی باز داشته‌اند اما هنوز معلوم نيست كه افراد ديگرى در ارتباط با اين بمب‌گذارى بازداشت شده باشند.

روز يكشنبه در پى هشدار یک فروشنده در حوالی ميدان تايمز نیویورک، مبنى بر انتشار آتش و دود از درون يک اتومبيل پارک شده، پليس شهر نيويورک، این اتومبيل حامل مواد منفجره را كشف و خنثى‌سازی كرد.

بر پايه گزارش‌هاى منتشر شده، بمبی که در این اتومبیل جاسازی شده بود، از سه كپسول گاز پروپان به همراه مواد آتش‌زا، باترى و سيم‌هاى رابط و نيز دو بشكه بنزين به همراه دو ساعت كه احتمالاً از آنها به عنوان زمان‌سنج استفاده شده، تشكيل شده بود.

مقام‌های پلیس می‌گویند که فیصل شهزاد، ساکن ایالت کانکتیکت، كه سه ماه پيش از پاكستان به آمريكا برگشته بود، این اتومبیل را به تازگى در اين ايالت شمال شرقی آمريكا خريدارى كرده است. پليس هویت آقای شهزاد را از طريق شماره موتور این خودرو شناسايى کرده است.

در نخستین واکنش‌ها پس از کشف و خنثی‌سازی این خودرو بمب‌گذاری شده، طالبان پاكستان با انتشار یک پیام ويدئويى، مسئوليت این بمب‌گذارى را بر عهده گرفته بود. با ین حال در آن زمان رئیس پلیس نیویورک گفت که شواهدی برای اثبات ادعای طالبان پاکستان، مبنی بر طرح ریزی برای بمبگذاری در میدان تایمز نیویورک وجود ندارد.

با وجود دستگیری این مظنون آمریکایی-پاکستانی، مقام‌های رسمى نيويورک مى‌گويند که هنوز مداركى مبنى بر ارتباط فرد دستگير شده و گروه طالبان پاكستان در دست ندارد.

روز دوشنبه اريک هولدر، وزير دادگسترى آمريكا، گفته بود كه پيشرفت‌هاى مهمى در پرونده بمب‌گذارى نافرجام در ميدان تايمز نيويورک به دست آمده است، و در همین رابطه پليس نيويورک تصاوير دوربين‌هاى مدار بسته را كه در آن مردى در نزديكى خودروى بمب‌گذارى شده پيراهن خود را در آورده و داخل كيسه مى‌گذارد، منتشر كرد.

با این حال مقام‌های رسمى مى‌گويند فرد مذكور مظنون نبوده و مى‌تواند رهگذرى باشد كه در زمان حادثه در محل حضور داشته است.
XS
SM
MD
LG