لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

مظنون اصلی بمبگذاری ناموفق نيويورک به اقدام تروريستی متهم شد


شهزاد فیصل، متهم بمبگذاری نافرجام در نیویورک.
شهزاد فیصل، متهم بمبگذاری نافرجام در نیویورک.
فيصل شهزاد، شهروند آمريکايی پاکستانی تبار و مظنون اصلی بمبگذاری ناموفق نيويورک، از سوی دادگستری آمريکا به اقدام تروريستی و کشتار جمعی متهم شد.

اريک هولدر، وزير دادگستری آمريکا، در يک کنفرانس خبری گفت شهزاد فيصل، با اين اتهامات روبرو می شود ضمن اين که در جريان بازجويی های پليس فدرال آمريکا اف بی آی، اعترافات کرده و اطلاعات با ارزشی را داده است.

به گفته يکی از مقامات ارشد اف بی آی، فيصل شهزاد چند ساعت پيش از دستگيری اش در فهرست افرادی که حق پرواز ندارند قرار گرفته که در دستگيری اش در روز دوشنبه پيش از پرواز به مقصد دبی، موثر بوده است.

خانم جانت نپوليتانو، وزير امنيت داخلی آمريکا، هم خبر داد که ماموران مرزی هواپيما را پيش از اقدام به بلند شدن از روی زمين متوقف کردند و توانستند شهزاد فيصل را در هواپيما دستگير کرده و به اف بی آی تحويل دهند. خانم نپوليتانو توضيح نداد که چگونه اين شخص در فهرست ممنوعيت پرواز قرار گرفته اما توانسته به هواپيما راه يابد.

گزارش هايی منتشر شده که می گويد چهار تا هشت تن در رابطه با اين پرونده در پاکستان دستگير شده و مورد بازجويی قرار گرفته اند. آقای هولدر حاضر نشد اين گزارش ها را تاييد کند.

شبکه سی بی اس آمريکا گزارش داده نيروهای امنيتی پاکستان شماری را روز دوشنبه و سه شنبه در پاکستان دستگير کرده و گفته شد بعضی از آنها از نزديکان خانوادگی شهزاد فيصل بوده اند.

شبکه فاکس نيوز آمريکا به نقل از يک مقام امنيتی پاکستان گزارش داد يک نفر در ارتباط با شهزاد فيصل روز سه شنبه در بندر کراچی دستگير شده است.

قراراست فيصل شهزاد به دادگاهی در نيويوک منتقل شده و تفهيم اتهام شود. به گزارش خبرگزاری ها، فيصل شهزاد ۳۰ ساله و ساکن ايالت کانکتيکت آمريکا به بازجويان خود گفته به تنهايی دست به اين کار زده و با هيچ گروه و دسته ای ارتباط ندارد.

شبکه تلويزيونی فاکس نيوز می گويد مسوولان هواپيمايی امارات می گويند پيش از پرواز، مسوولان امنيتی فرودگاه تماس گرفته و خواهان توقف پرواز شدند و پس از ورود به هواپيما سه تن را دستگير کردند.

آسوشيتد پرس گزارش داد آقای شهزاد که شهروند آمريکاست، به تازگی و پس از سفری پنج ماه به پاکستان که همسرش در آنجاست، به آمريکا بازگشته است.

به گفته مسوولان پرونده، شهزاد فيصل سه هفته پيش يک خودروی نيسان پث فايندر مدل ۱۹۹۳ را از يک فروشنده در کانکتيکت خريده و پول آن را نقد پرداخته است. هرچند برخی مدارک هويتی اين خودرو از بين رفته بود، ماموران توانستند از شماره موتور، صاحب اصلی را پيدا کنند و او به نيروهای امنيتی گفت خودرو را به يک خارجی فروخته است. هرچند فروشنده خودرو به هيچ اتهامی روبرو نشده است، آقای هولدر می گويد تا پايان کامل تحقيقات اين پرونده، هيچکس در اين پرونده کنار گذاشته نخواهد شد.

در نخستين واکنش‌ها پس از کشف و خنثی‌سازی اين خودرو بمب‌گذاری شده، طالبان پاکستان با انتشار يک پيام ويدئويی، مسئوليت اين بمب‌گذاری را بر عهده گرفته بود. با ين حال در آن زمان رئيس پليس نيويورک گفت که شواهدی برای اثبات ادعای طالبان پاکستان، مبنی بر طرح ريزی برای بمبگذاری در ميدان تايمز نيويورک وجود ندارد.

با وجود دستگيری اين مظنون آمريکايی-پاکستانی، مقام‌های رسمی نيويورک می‌گويند که هنوز مدارکی مبنی بر ارتباط فرد دستگير شده و گروه طالبان پاکستان در دست ندارد.
XS
SM
MD
LG