لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

ناآرامی‌های گسترده در آتن سه کشته بر جای گذاشت


آتن روز چهارشنبه پنجم ماه مه
آتن روز چهارشنبه پنجم ماه مه
در ادامه ناآرامی‌های گسترده یونان که به دلیل سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور در جریان است، روز چهارشنبه، مردم خشمگین با بمب‌ آتش‌زا به یک بانک در آتن حمله کردند که در پی آن دست کم سه‌نفر کشته شدند.

روز چهارشنبه شماری از جوانان آتنی با کوکتل مولوتوف، به فروشگاه‌ها و مراکز تجاری یونان حمله‌ور شدند؛ معترضان همچنین در این روز تلاش کردند خود را به محوطه پارلمان این کشور برسانند. برپایه گزارش‌های منتشر شده، شورش‌ها در یونان به شهر تسالونیکی در شمال این کشور نیز گسترش پیدا کرده است.

بنا بر اعلام پلیس دو زن و یک مرد در یکی از شعبه‌های بانک مارفین که با کوکتل‌مولوتف آتش گرفت، کشته شده‌اند.

در واکنش به این حادثه، جورج پاپاندرو، نخست‌وزیر یونان، به شدت این اقدام را محکوم کرد و گفت: «هیچ‌ کسی حق اعمال خشونت ندارد و به‌ویژه خشونتی که به قتل بینجامد.»

روز چهارشنبه دو ساختمان دیگر که وابسته به اداره مالیات یونان بود،‌با پرتاب بمب آتش‌زا طعمه حریق شد؛ برپایه گزارش‌های منتشر شده، متروی آتن تعطیل است و فرودگاه این شهر نیز خالی از مسافر است.

اعتراض‌ها در یونان هنگامی شدت گرفت که دولت سوسیالیست این کشور، اعلام کرد برای غلبه بر بحران اقتصادی، سیاست‌های تازه مالیاتی، و کاهش هزینه‌های خدمات عمومی را به اجرا درخواهد آورد.درواکنش به این سیاست، اتحادیه‌های کارگری کارگران را اعتصاب عمومی فراخوانده‌‌اند.

بانک جهانی و اتحادیه اروپا، کمک مالی برای نجات اقتصاد این یونان را مشروط به اتخاذ سیاست‌های سختگیرانه در این کشور کرده‌اند؛ بر پایه توافق‌های صورت گرفته قرار است ۱۱۰ میلیارد یورو وام برای نجات اقتصاد یونان در نظر گرفته شود.

قرا ر است روز پنجشنبه در پارلمان آتن سیاست‌های اقتصادی تازه اقتصادی دولت به رای گذاشته شود؛ از همین رو تظاهرات‌کنندگان خشمگین در تلاشند خود را به محوطه پارلمان برسانند.

اوضاع شهر آتن به قدری بحرانی شده است، که پلیس این شهر نیروهای ذخیره را نیز برای کنترل اوضاع فراخوانده است؛‌ شورش‌های روز چهارشنبه بر بازار بورس آتن نیز اثر گذاشت بطوریکه در این روز، بازار بورس در آتن ۳.۹ درصد سقوط کرد.
XS
SM
MD
LG