لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

پارلمان یونان، طرح ریاضت اقتصادی را با وجود ناآرامی‌ها تصویب کرد


آتن روز پنجشنبه ششم ماه مه
آتن روز پنجشنبه ششم ماه مه
پارلمان یونان روز پنجشنبه طرح ریاضت اقتصادی را در حالی به تصویب رساند که هزاران نفر همچنان در خیابان‌های آتن دست به اعتراض زده‌اند؛ اعتراضاتی که در بسیاری موارد به خشونت کشیده شده است.

دامنه خشونت‌ها روز چهارشنبه به حدی بود که بر اثر پرتاب کوکتل‌ مولوتوف، سه تن از کارمندان یک بانک در آتن کشته شدند؛ شمار دیگری از ساختمان‌ دولتی و فروشگاه‌های آتن نیز در این روز به آتش کشیده شد.

روز پنجشنبه بیش از ۳۰ هزار نفر از معترضان با درحالی که طبل‌زنی می‌کردند و شعارهای ضددولتی سر می‌دادند، گرداگرد پارلمان یونان را پارچه سیاه کشیدند.

در پارلمان یونان، طرح ریاضت اقتصادی با ۱۷۲ رای موافق و ۱۲۱ رای مخالف از تصویب گذشت؛ برپایه این طرح دولت باید تا سال ۲۰۱۲ میلادی ۳۰ میلیاردی یورو از هزینه‌های خود بکاهد؛ بر پایه این طرح حقو‌ق‌های بازنشستگی و دسمتزدها کاهش یافته و میزان مالیات نیز افزایش خواهد یافت.

جورج پاپاکنستانتینو، وزیر اقتصاد یونان پس از تصویب با تاکید بر اهمیت این طرح گفت: «بدون این اقدامات، ما به قعر عمیق‌ترین رکورد اقتصادی که این کشور تا به حال به خود ندیده، سقوط می‌کنیم.»

تظاهرات روز پنجشنبه در برابر پارلمان، از سوی حزب کمونیست یونان ترتیب داده شده بود.

با تصویب این طرح در پارلمان یونان، رهبران اتحادیه اروپا روز جمعه در بروکسل گرد هم می‌ایند تا درباره چندو چون کمک‌های این اتحادیه به یونان رایزنی کنند.

قرار است بانک جهانی و اتحادیه اروپا ۱۱۰ میلیون یورو برای نجات اقتصاد این کشور وام بدهند.

کشورهای اروپایی از آن بیم دارند که این بحران به کشورهای دیگری چون پرتغال، اسپانیا و ایتالیا نیز سرایت کند و یورو از این رهگذر به شدت آسیب ببیند.

بحران مالی یونان روز پنجشنبه بر بازار بورس آمریکا نیز تاثیر گذاشت؛ روز پنجشنبه از بیم گسترش این بحران، شاخص داو جونز ۱۰۰۰ واحد سقوط کرد و ساعاتی بعد کمی بهبود یافت و این میزان کاهش به ۶۰۰ واحد رسید؛ این مقدار کاهش از سال ۱۹۸۷ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

در حالی که به غیر از یونان، شماری دیگر از کشورهای اروپایی نیز با کسری بودجه روبرو هستند، سرمایه‌گذاران از این بیم دارند که اتحادیه اروپا نتواند در صورت نیاز به ويژه به پرتغال و اسپانیا کمک موثر بکند.

از سوی دیگر روز پنجشنبه، ارزش برابری یورو نسیت به دلار به پایین مقدار خود در طول یک سال گذشته رسید.
XS
SM
MD
LG