لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

عراق؛ «بخت بالای ابراهیم جعفری برای ریاست دولت»


پوستر جعفری در جریان انتخابات عراق در بغداد
پوستر جعفری در جریان انتخابات عراق در بغداد
دو جريان تحت رهبری نوری المالکی و عمار حکيم برای تشکيل دولت جديد عراق ائتلاف کردند. خبر اين ائتلاف سه شنبه هفته گذشته در منزل ابراهيم جعفری، از اعضای برجسته اين ائتلاف اعلام شد. هنوز معلوم نیست چه کسی ماموریت تشکیل دولت را بر عهده خواهد گرفت. اما در مقابل، جريان العراقيه به رهبری اياد علاوی -که بیشترین آرا را به دست آورده- اعلام کرد ائتلاف جديد تحت فشار ايران به دست آمده است. پيش از اين اياد علاوی گفته بود ايران نمی خواهد او نخست وزير عراق شود.

او پیشتر گفته بود: « من فکر می کنم ايران می خواهد مانع نخست وزيری من شود. ما متاسفانه می بينيم دولت ايران به طور جدی در امور داخلی عراق دخالت می کند. چنان چه ايرانی ها با حسن نيت عمل می کردند از من نيز دعوت می شد تا برای شرکت در مذاکرات به ايران بپيوندم».

محمود عثمان، نماينده ارشد کردها در پارلمان جديد عراق، نيز به راديو زاگرس (يک راديوی کردی در شمال عراق) گفته است جلسه ويژه ائتلاف های شيعه تحت فشار ايران و به طور ناگهانی تشکيل شده است.

محمود عثمان افزود: « ايران از نفوذ زيادی بر شيعيان برخوردار است و به آنها حکم کرده که ائتلاف کنند. اگر اينها با ديگران مشورت می کردند ملاحظات و محاسبات مربوط به عراق و روابط با کشورهای عربی در تصميم گيری های نهايی لحاظ می شد، اما معلوم است شبانه به اين دو جريان شيعی فشار آورده اند که با هم ائتلاف کنند. اين همه نشست و برخاست بی فايده شده است، در حالی که می گفتند مذاکرات چند روز ديگر ادامه يابد شبانه نشستند و به جای چند روز در يکی دو ساعت اعلام ائتلاف کردند».

هاشم علی‌مندی، مسئول بخش عراق در راديو اروپای آزاد / رادیو آزادی، با توجه به اين اختلافات، احتمال نخست وزيری ابراهيم جعفری را بالاتر از ساير نامزدهای احتمالی می داند و می گويد: « اين يک ائتلاف جديد نيست و آنها از گذشته هم متحد يکديگر بودند و فقط در مراحل مختلف عنوان اين همکاری فرق می کرد. با توجه به اختلافاتی که اعضای دو جريان تحت رهبری نوری المالکی و حکيم درباره نخست وزير دارند، من فکر می کنم ابراهيم جعفری که مقبوليت کافی بين جريان های مختلف شيعی دارد از شانس بالايی برای نخست وزيری برخوردار است».

هر ائتلافی در عراق بخواهد دولت جديد را تشکيل دهد بايد ۱۶۳ کرسی در پارلمان جديد داشته باشد. ائتلاف تحت رهبری نوری المالکی و حکيم هم اکنون ۱۵۹ کرسی در مجلس جديد در اختيار دارد و ائتلاف کردها با داشتن حدود ۴۳ کرسی در پارلمان جديد می تواند يک متحد برای آنها به شمار آيد، اما کردها هنوز به طور رسمی موضع خود را دراين باره اعلام نکرده اند.
XS
SM
MD
LG