لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

استقبال تهران از «پیشنهادهای ترکیه و برزیل برای تبادل سوخت»


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که کشورهای برزیل و ترکیه پیشنهادهای جدید را در موضوع تبادل سوخت ارائه کرده‌اند که چنانچه «طرف مقابل هم آمادگی پذیرش داشته باشد، و از خود انعطاف نشان دهد»، می‌تواند مؤثر باشد.

رامین مهمانپرست که اظهاراتش در روزنامه دولتی «ایران» انتشار یافته است، با اشاره به اختلاف نظرها در مورد پیشنهاد متوقف مانده تبادل سوخت هسته‌ای گفته است که «برخی کشورهای دوست ما همانند ترکیه و برزیل تلاش فراوانی کردند تا نقطه نظرات دو طرف را به هم نزدیک کرده و طرفین را به اشتراک نظر برسانند».

در پاییز سال ۸۸، در قالب پیش‌نویس توافقنامه وین، به ایران پیشنهاد شد که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده ۳.۵ درصد خود را برای پالایش و تبدیل به میله‌های سوخت به روسیه و نهایتاً فرانسه ارسال کند و در قبال آن ۱۱۶ کیلوگرم سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران را دریافت کند.

مقام‌های ایرانی به رغم موافقت اولیه با این پیشنهاد، در ارائه پاسخ نهایی به آن تعلل کردند و در عین حال گفتند که شرایط تهران در مورد زمان، مکان و میزان مبادله باید در این موضوع لحاظ شود.

خواست ایران آن بود که مبادله سوخت هسته‌ای نه در خارج از کشور که در جزیره کیش انجام شود و علاوه بر آن میزان کمتری سوخت مورد مبادله قرار گیرد. ایران همچنین اصرار داشت که فاصله زمانی میان دریافت اورانیوم غنی‌شده ۳.۵ درصد و تحویل سوخت رآکتور تهران کمتر از آنچه در توافقنامه وین پیش‌بینی شده باشد.

اکنون سخنگوی وزارت خارجه ایران با استقبال از پیشنهادهای دو کشور ترکیه و برزیل گفته است که «چارچوب پیشنهادهای ترکیه و برزیل در زمینه مبادله و زمان مبادله، امکان رسیدن به نقطه اشتراک نهایی و عملیاتی شدن را دارد، اما ایران تأکید دارد که مکان مبادله سوخت باید در داخل کشور باشد».

وی در عین حال اشاره‌ای دقیق‌تری به محورهای این پیشنهاد نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در همین حال به خبرگزاری ایلنا نیز گفته است که «انتخاب كشورهای برزيل، تركيه و يا كشورهای ديگر به معنای ناديده گرفتن درخواست اعضای ديگر آژانس بين‌المللی اتمی نيست و ما می‌توانيم با بررسی درخواست هر يک از كشورهای متقاضی به ديدگاه‌های كشور‌های ديگر نيز توجه كنيم».

ترکیه و برزیل هر دو عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل هستند و در شرایطی که آمریکا و همپیمانانش در غرب تلاش‌هایی را برای تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل در دستور کار دارند، این دو کشور با تأکید بر پیگیری دیپلماسی در برخورد با ایران، تا کنون از تحریم‌های جدید اعلام حمایت نکرده‌اند.

در این میان خبرگزاری‌های دولتی ایران به تازگی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر محمود احمدی‌نژاد خبر دادند که وی در مدت اقامت در نیویورک در تماس تلفنی با هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، از «موافقت اصولی» تهران با پیشنهاد برزیل در مورد تبادل سوخت خبر داده است.

با این حال روز پنجشنبه وزارت خارجه برزیل اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور در جریان سفر اخیر خود به تهران، برای مبادله سوخت اتمی ایران «طرح» تازه‌ای که مورد قبول تهران باشد ارائه نکرده است.

مقام‌های تهران در هفته‌های اخیر و پس از طرح احتمال دور چهارم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل، با رایزنی‌های فشرده با ۱۵ عضو شورای امنیت درصدد تغییر فضای این شورا به نفع خود هستند.

در چارچوب همین رایزنی‌ها، نمایندگی ایران در سازمان ملل پنج‌شبنه شب میزبان نمایندگان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت بود و در حالی که به جز چین سفیران چهار عضو دائم دیگر شورای امنیت تنها معاونان خود را به این میهمانی فرستادند، سفیر ژاپن گفت که در این ضیافت «هیچ حرفی از تحریم‌های تازه [علیه ایران] به میان نیامده است».

مقام‌های آمریکایی این اقدام تهران را یکی دیگر از تلاش‌های تهران برای فرار از تحریم‌های اقتصادی جدید علیه این کشور توصیف کردند و از جمله یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که مقام‌های تهران «آشکارا فهمیده‌اند که تلاش‌های فعلی در شورای امنیت و جاهای دیگر دارد آنها را منزوی می‌کند».
XS
SM
MD
LG