لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

اعطای ویزای ایران به مادران آمریکایی‌های زندانی در اوین


جاش فتال به همراه مادر خود
جاش فتال به همراه مادر خود
منوچهر متكى، وزير امور خارجه ايران، روز دوشنبه در تلويزيون دولتى ايران اعلام کرد که مادران سه كوهنورد آمريكايى كه در مردادماه سال پيش در ايران بازداشت شده‌اند مى‌توانند با فرزندان خود در زندان اوين تهران ديدار كنند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس اعطای ویزا به مادران سه آمریکایی زندانی در ایران را «اولين نشانه مثبت» از سوی دولت ايران پس از افزايش تنش بين تهران و واشینگتن بر سر برنامه اتمى ايران و همچنين سركوب اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهورى ايران دانسته است.

سه كوهنورد آمريكایی به نام‌هاى سارا شورد، ۳۱ ساله، جاش فتال، ۲۷ ساله و شين باوئر، ۲۷ ساله در نهم مردادماه، سى و يكم ژوئن، سال گذشته، به هنگام كوهنوردى در كردستان عراق، «اشتباهى» وارد خاك ايران شده و توسط مرزبانان ايرانى بازداشت شدند. مقام‌هاى ايرانى اين سه تن را به جاسوسى متهم كرده‌اند.

در حالى كه عده‌ای از تحلیل‌گران معتقدند اين تصميم تهران به سفر اخير رئيس جمهور ايران به نيويورك و شركت در اجلاس معاهده خلع سلاح اتمى، ان‌پى‌تى، بی‌ارتباط نیست، آقاى متكى گفت كه اين موضوع «پيش از اجلاس بازنگرى معاهده ان‌پى‌تى نيويورك در تهران در نظر گرفته شده و به لحاظ انسانى تصميم‌گيرى شده بود كه اين سه مادر بتوانند به ايران بيايند و فرزندان‌شان را ببينند».

با اين حال وزیر خارجه ایران از تاريخ دقيق صدور ويزا برای این سه مادر سخنى به ميان نياورده است.

در حالی که تاكنون هيچ دادگاهى در مدت ۹ ماه بازداشت اين سه كوهنورد آمريكايى در ایران برگزار نشده، برخى از مقامات دولت ايران مى‌گويند كه اين سه تن با شبكه‌هاى جاسوسى غرب در ارتباط بوده‌اند.

واشينگتن اين ادعاى مقامات ايران را رد كرده است.

در همین باره پيشتر سخنان رئيس جمهور ايران مبنى بر معاوضه اين سه تن آمريكايى با ايرانيان بازداشت شده توسط دولت آمريكا اين نگرانى را براى مقامات كاخ سفيد به وجود آورده بود كه دولت ايران قصد دارد از اين سه تن براى چانه‌زنى در روابط سياسى خود با دولت آمريكا استفاده كند.

ايران مى‌گويد ۱۱ شهروندش، از جمله شهرام اميرى، به صورت غيرقانونى در آمريكا در بازداشت به سر مى‌برند؛ بنا بر اعلام مقام‌هاى ايرانى، شهرام اميرى در سفر زيارتى به مكه در خردادماه امسال ناپديد شده است؛ ايران پيش از اين عربستان سعودى را متهم به تحويل اين فرد به آمريكا كرده بود، ادعايى كه توسط مقام‌هاى سعودى رد شد؛ در حالى كه مقام‌هاى ايرانى از شهرام اميرى تنها به عنوان «تبعه ايرانى» ياد مى‌كنند، برخى از رسانه‌ها وى را «دانشمند هسته‌اى» معرفى كرده‌اند.

ديپلمات‌هاى سوئيسى كه پيشتر با اين سه كوهنورد آمريكايى در ايران ملاقات كرده‌اند گفته‌اند كه حال دو تن از آنان رضايت بخش نبوده است.

در همين حال روز سه‌شنبه رامين مهمانپرست، سخنگوى وزارت خارجه ايران، گفت كه ويزاى سفر اين سه تن آماده بوده و اين افراد مى‌توانند ویزای خود را برای سفر به ایران دريافت كنند.

با اين حال مادران اين سه كوهنورد آمريكايى در يك بيانيه مشترك كه روز دوشنبه انتشار دادند اعلام کردند که هنوز رسما هيچ تائيدى در اين زمينه دريافت نكرده‌اند.
XS
SM
MD
LG