لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۳

رامین مهمانپرست از ارایه فرمول‌ تازه‌ای برای مبادله سوخت هسته‌ای خبر داد


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از ارایه فرمول‌های تازه‌ای در باره تبادل سوخت اورانیوم غنی‌شده ایران با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران خبر داده و گفته است کشورش سرگرم مذاکره با ترکیه و برزیل در این باره است.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در نشست خبری خود در تهران اعلام کرد، کشورش با ترکیه و برزیل سرگرم مذاکره در باره فرمول‌های تازه‌ای در مورد مبادله سوخت هسته‌ای است.

وی با بیان این که «فرمول جدید ترکیه - برزیل می‌تواند زمینه تفاهم برای تبادل سوخت را فراهم کند» اظهار داشت: «امیدواریم سه کشور آمریکا، فرانسه و روسیه آمادگی خود را برای مبادله سوخت اعلام کنند و نشان دهند که در این کار جدیت دارند».

این سخنان سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در حالی بیان می‌شود، که تهران با وجود موافقت اولیه با پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره مبادله اورانیوم غنی‌شده ایران با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران، از پذیرفتن آن خودداری کرد که این امر بالا گرفتن تنش بر سر برنامه اتمی ایران را در پی داشته است.

بر اساس این پیشنهاد قرار بود، جمهوری اسلامی ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده ۳.۵ درصدی خود را برای غنی‌سازی بیشتر و تبدیل آن به میله‌های سوخت به روسیه و فرانسه ارسال کند و در مقابل ۱۱۶ کیلوگرم سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند.

جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته در واکنش به تشدید فشارهای جهانی بارها خواستار تغییراتی در این پیشنهاد و از جمله مبادله اورانیوم در داخل خاک ایران شده است که این درخواست‌ها با مخالفت قدرت‌های بزرگ روبرو شده است.

در همین حال و در حالی که کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا برای تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت آماده می‌شوند، چند روز پیش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از ارایه پیشنهاد تازه‌ای از سوی ترکیه و برزیل درباره مبادله سوخت هسته‌ای خبر داده، ولی وی به جزئیات این پیشنهاد اشاره‌ای نکرده بود.

رامین میهمان‌پرست در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود با تاکید دوباره بر لزوم مبادله سوخت در داخل ایران از آن با عنوان «تضمین عینی» برای انجام تبادل یاد کرده و گفته است: « اگر آمادگی سه کشور آمریکا، فرانسه و روسیه مشخص شود این فرمول به نتیجه خواهد رسید».

وی همچنین افزوده است:« فقط درصورت مبادله سوخت در خاک ایران تضمین عینی ایجاد خواهد شد مگر آن که کسی بتواند شکل جدیدی را برای ایجاد تضمین عینی معرفی و اثبات کند. اما ما فکر نمی‌کنیم کسی بتواند چنین تضمینی را ایجاد کند و این تضمین عینی از نظر ما جز از طریق تبادل سوخت در خاک ایران ایجاد نمی‌شود».

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین در باره احتمال حمله اسراییل به تاسیسات هسته‌ای ایران نیز گفته است: « رژیم صهیونیستی وضعیت مناسبی در داخل کشور ندارد و بعد از شکست‌هایی که در منطقه خاورمیانه از سوی گروه‌های مختلف مقاومت متحمل شده است،حیثیت خود را زیر سوال می‌بیند و تلاش می‌کند با طرح حرف‌ها و اظهارات نسنجیده آبروی رفته خود را بازگرداند».

با وجود این که اسراییل از تلاش‌های جهانی برای حل مساله هسته‌ای ایران حمایت می‌کند، اما این کشور استفاده از گزینه نظامی برای حل مساله هسته‌ای ایران را منتنفی ندانسته است.

صدور ویزای مادران سه آمریکایی بازداشت شده در ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد، ویزای مادران سه کوهنورد آمریکایی بازداشت‌شده در ایران آماده شده است.

سه کوهنورد جوان آمریکایی به نام‌های سارا شورد، ۳۱ ساله، جاش فتال، ۲۷ ساله و شین باوئر، ۲۷ ساله روز نهم مرداد ماه سال گذشته خورشید و هنگام گردش در مناطق مرزی عراق و ایران به اشتباه وارد خاک ایران شده و توسط مرزبانان ایرانی بازداشت‌ شدند.

بازداشت این افراد همزمان با اوج گرفتن اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران صورت گرفته بود و مقام‌های جمهوری اسلامی همزمان با متهم کردن کشورهای خارجی به مشارکت در آنچه آن را «اغتشاشگری» می‌خواندند، این سه کوهنورد آمریکایی را هم به جاسوسی متهم کردند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در دی‌ماه سال گذشته در این باره گفته بود، این افراد «با اهداف مشکوک» وارد ایران شده و قوه قضاییه جمهوری اسلامی آنها را محاکمه خواهد کرد.

همچنین حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی هم روز بیستم فروردین ‌ماه به شبکه تلویزیونی «پرس‌تی‌وی»گفته بود: « مدارک مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد سه کوهنورد بازداشت شده آمریکایی در ایران با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا همکاری می‌کردند و اسناد و مدارک این موضوع به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.»

این در حالی است که خانواده‌های این سه کوهنورد بازداشت شده و همچنین وزارت امور خارجه آمریکا همواره ارتباط این سه شهروند جوان آمریکایی را با سازمان اطلاعاتی آمریکا رد کرده‌اند.

پیشتر مقام‌های آمریکایی از ایران خواسته بودند، به مادران سه کوهنورد آمریکایی که از ماه‌ها پیش به دلیل ورود اشتباهی به خاک ایران بازداشت شده‌اند، اجازه سفر به ایران و دیدار با فرزندانشان را بدهد.

مهمانپرست در باره صدور روادید برای این افراد گفته است: « این اقدام انسانی و در چارچوب مسایل انسان دوستانه انجام شده است هر چند که ما عمل متقابل انسانی در خصوص اتباع خود را از سوی آمریکا مشاهده نکرده ایم».
XS
SM
MD
LG