لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

سازمان عفو بين الملل اعدام های اخير در ايران را محکوم کرد


سازمان عفو بين الملل روز سه شنبه در بيانيه ای اعدام اخير پنج تن در ايران را محکوم کرد و گفت اعدام شدگان نه تنها که از محاکمه منصفانه ای برخوردار نبوده اند، که شکنجه هم شده بودند.

در اين بيانيه آمده است:« اين سازمان، اعدام هايی که بدون هيچگونه اعلام قبلی انجام شد را محکوم می کند. به رغم اتهام سنگينی که به متهمان زده شده بود، هيچ يک از محاکمه منصفانه ای برخوردار نشدند ضمن اين که از سه تن از آنها، با شکنجه و با زور اعتراف گرفته شده بود.»

مالکوم اسمارت، مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقای سازمان عفو بين الملل در اين بيانيه افزود:« اعدام اين پنج تن حتی با قوانين ايران هم در تضاد است چرا که در قانون ايران تصريح شده پيش از اجرای حکم اعدام، به وکلای متهمان اطلاع داده شود.»

جمهوری اسلامی سحرگاه روز يکشنبه پنج زندانی متهم به عضويت در «گروهک های ضد انقلاب» را در زندان اوين تهران اعدام کرد که چهار تن از آنان، از جمله فرزاد کمانگر، مرتبط با گروه پژاک معرفی شده‌اند. يک نفر از اين افراد نيز متهم به مشارکت در انفجار حسينيه سيدالشهدای شيراز در سال ۸۷ است.

سحرگاه روز يکشنبه حکم اعدام فرزاد کمانگر، علی حيدريان، فرهاد وکيلی، شيرين علم‌هولی و مهدی اسلاميان به اجرا درآمد.

آقای اسمارت در بيانيه خود وی گويد:« اعدام های اخير نشانه تلاش برای رساندن پيامی پر سر و صدا به اقليت کرد در ايران و ديگر منتقدان در آستانه سالگرد انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد و حوادث پس از آن است.»

به دنبال اعدام پنج تن از زندانيان سياسی در روزهای گذشته، کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران با انتشار بيانيه‌ای ضمن محکوم کردن اين اقدام نسبت به گسترش موج اعدام‌ها در آستانه سالگرد انتخابات رياست جمهوری هشدار داده است.

در اين بيانيه که در وب‌سايت اينترنتی کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران منتشر شده آمده است: «اعدام ناگهانی پنج زندانی سياسی نمايانگر سياست دولت برای استفاده از ترور و خشونت حکومتی در مقابله با چالش‌های پيش رو و ارعاب مخالفان می‌باشد.»
XS
SM
MD
LG