لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

مشاور ارشد اوباما: روند دستیابی ایران به بمب اتمی کند شده است


تاسیسات غنی‌سازی نطنز
تاسیسات غنی‌سازی نطنز
گری سامور، مشاور بلندپایه باراک اوباما، می‌گوید مشکلات و موانع پیش آمده در برنامه غنی‌سازی ایران، به طور چشمگیری شتاب تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را کند کرده است.

گری سامور، مشاور رئیس جمهوری آمریکا در امور سلا‌حهای کشتار جمعی، همچنین تصریح کرده که واشینگتن به روسیه اعلام کرده است در صورت تحویل سامانه موشکی اس- ۳۰۰ به ایران مناسبات آمریکا و روسیه دچار لطمه جدی خواهد شد.

مشاور بلندپایه باراک اوباما به خبرنگاران گفت که برای من جای بسی شگفتی خواهد بود که روسیه سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ را به ایران تحویل دهد.

ایران برای تقویت سامانه‌های پدافندی خود طی یک قرارداد ۷۰۰ میلیون دلاری که با روسیه امضا کرد موشک‌های تور-ام یک را نیز از این کشور تحویل گرفت.

با این حال روسیه تاکنون از تحویل سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ به ایران خودداری کرده است.

نوع پیشرفته این سامانه پدافندی که «اس- ۳۰۰پی ام یو ۱» نام دارد می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد را ردگیری کرده و هدف قرار دهد.

با اینکه روسیه برای تحویل ندادن این سامانه را به «دلایل فنی» مربوط اعلام کرده، اما بسیاری معتقدند که فشار آمریکا و اسرائیل مانع اجرایی شدن این قرارداد شده است.

گری سامور، مشاور رئیس جمهوری آمریکا، در ادامه گفت که سانتریفیوژهای ایران با مشکل مواجه هستند و فاش شدن تاسیسات غنی‌سازی قم نیز به برنامه اتمی ایران لطمه زده است.

گری سامور گفت به خاطر این مشکلات پیش آمده، «عقربه‌های ساعت اتمی به آن سرعت که برخی می‌ترسیدند، حرکت نمی‌کند.»

قدرت‌های غربی و در راس آنها آمریکا در تلاشند که تا چند هفته آینده قطعنامه تازه‌ای علیه برنامه اتمی ایران به تصویب برسانند.

در همین حال آمریکا نیز به صورت یکجانبه تحریم‌های خود علیه ایران را شدت بخشیده و دو مجلس این کشور نیز طرح تازه‌ای برای تحریم‌های یکجانبه به تصویب رسانده‌اند؛ در این طرح به ویژه صادرات بنزین به ایران هدف قرار گرفته است.

در میان اعضای دایم شورای دایم شورای امنیت، چین و در میان اعضای غیر دایم، برزیل و ترکیه نسبت به تحریم ایران از خود مخالفت نشان داده‌اند.

چین با این حال در مذاکرات گروه ۱+۵ برای تحریم شرکت کرده است.
XS
SM
MD
LG