لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

تاکید دوباره اوباما بر خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان در سال آینده


دیدار باراک اوباما و حامد کرزای در کاخ سفید، دوازدهم ماه مه ۲۰۱۱
دیدار باراک اوباما و حامد کرزای در کاخ سفید، دوازدهم ماه مه ۲۰۱۱
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه، دوازدهم ماه مه، ضمن دیدار با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، در کاخ سفید، بار دیگر تأکید کرد که دولت او قادر است در ژوئیه سال ۲۰۱۱ خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را آغاز کند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، در این دیدار که در پی سفر حامد کرزی به ایالات متحده روی داد، آقای اوباما ضمن تأکید بر ادامه فعالیت‌های ایالات متحده در افغانستان پس از خروج نیروهای نظامی، از حضور و فعالیت ایالات متحده در افغانستان تحت عنوان «مشارکتی بلندمدت» یاد کرد.

وی همچنین پیشرفت‌های مردم افغانستان در چند سال اخیر را انکارناپذیر خواند، اما تأکید کرد که افغانستان هنوز با مسائل بسیاری از جمله «شورش‌های بی‌رحمانه» دست و پنجه نرم می‌کند.

حامد کرزی نیز در این دیدار روابط میان دو کشور را رابطه‌ای «قوی و ریشه‌ای» خواند.

کرزی همچنین در دفاع از دیدار خود با رئیس جمهور ایران،‌ محمود احمدی‌نژاد، به خبرنگاران گفت: «اگرچه افغانستان شریک و دوست ایالات متحده به شمار می‌رود، اما این کشور در عین حال باید با همسایه‌های خود نیز رابطه دوستانه‌ای داشته باشد.»

کرزی همچنین به گزارشگران گفت که در این دیدار، دو کشور افغانستان و ایالات متحده بار دیگر بر تمایل خود مبنی بر مبارزه با القاعده و همتایانش و شکست آن‌ها تأکید کردند.

سران هر دو کشور همچنین در این دیدار ضمن اشاره به اختلافات پیش آمده اخیر میان ایالات متحده و افغانستان، از حل مشکلات به کمک تدابیر گسترده اظهار امیدواری کردند.

باراک اوباما با اشاره به گزارشات منتشر شده در مورد تنش‌های پدید آمده میان دو کشور، این ادعاها را «اغراق‌آمیز» خواند.

حامد کرزی نیز ضمن اشاره به لحظاتی که دو کشور «بی‌پرده» با یکدیگر سخن می‌گویند اظهار داشت که این دست مسائل بر قوت روابط میان دو کشور می‌افزاید.

از زمان انتخابات اخیر ریاست جمهوری افغانستان در ماه اوت ۲۰۰۹، تابستان گذشته، که با برخی نارضایتی‌ها همراه بود، دولت اوباما به طور علنی بارها از کرزای درخواست کرده است جلو سوء‌استفاده‌های دولتی را گرفته و نحوه ارائه خدمات به مردم افغانستان را بهبود بخشد.

همچنین حامد کرزی نیز در اوایل ماه آوریل، در مقابل اعضای کمیسیون انتخاباتی مستقل افغانستان به صراحت دول غربی و سازمان ملل را به راه انداختن جریان تقلب در انتخابات اخیر این کشور و تلاش برای تشکیل «دولت دست‌نشانده» در افغانستان متهم کرد.

وی پس از این انتقاد در گفت‌وگویی تلفنی با هیلاری کلینتون از گفته خود برگشت و از ادامه تعهدات دولت خود به کاخ سفید و دولت باراک اوباما سخن گفت.

حامد کرزی در سفر چهارروزه خود به ایالات متحده که روز دوشنبه آغاز شد، همچنین با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، و برخی دیگر از مقامات کاخ سفید نیز دیدار کرد.
XS
SM
MD
LG