لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۴

اخطار روسیه به آمریکا در مورد تحریم یک‌جانبه ایران


سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه
وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه به ایالات متحده و متحدان غربی‌اش هشدار داد که علیه جمهوری اسلامی و در واکنش به فعالیت‌های هسته‌ای ایران به وضع تحریم‌های یک‌جانبه متوسل نشوند.

به نظر می‌رسد این خبر که خبرگزاری رویترز آن را به نقل از خبرگزاری اینترفاکس روسیه منتشر کرده است واکنشی باشد به این تصمیم اتحادیه اروپا که اعلام کرده است در صورت عدم تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت خود به تحریم یک‌جانبه ایران دست خواهد زد.

این در حالی است که تاکنون واشینگتن دست‌کم علنا حرفی از تحریم یک‌جانبه ایران نزده، اما تاکید کرده است که خواهان تحریم‌هایی شدیدتر علیه تهران به دلیل پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

مسکو در عین حال که در حال گفت‌وگو با آمریکا بر سر دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران است، همواره اعلام کرده است که تنها از تحریم‌هایی کلی‌تر از آن چه واشینگتن در نظر دارد حمایت خواهد کرد.

به گفته وزیر خارجه روسیه، کشورهایی که با تحریم‌های شورای امنیت روبه‌رو هستند «تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند مشمول تحریم‌های یک جانبه از دولت‌های دیگر باشند» .

دولت باراک اوباما چندی است در حال مذاکره با کمپانی‌های غربی و راضی کردن آنها به عدم معامله با جمهوری اسلامی است، اما هرگز آنها را تحریم نکرده است.

چین، دیگر عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل که همچون روسیه منافع اقتصادی فراوانی در ایران دارد، در مخالفت با تحریم‌های گسترده و سخت علیه جمهوری اسلامی به روسیه پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه در دیدار با اعضای پارلمان این کشور اشاره کرده است که آمریکا به‌ندرت «قوانین بین‌المللی را برتر از قوانین و اصول ملی خود می‌داند».

آقای لاوروف از این امر به عنوان «مسئله مورد بحث در جریان مذاکره درباره قطعنامه تازه علیه ایران» نام برده است.

خبر هشدار وزیر خارجه روسیه به آمریکا و متحدان غربی‌اش درست پیش از ورود رئیس جمهور برزیل به مسکو منتشر شده است که قرار است در دیدار با مقامات بلندپایه روس از جمله درباره برنامه هسته‌ای ایران و طرح مبادله سوخت اتمی ایران نیز گفت‌وگو کند.

برزیل در کنار ترکیه همواره از وضع دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی انتقاد کرده و طرح مبادله سوخت برای فعالیت‌های اتمی ایران را قابل اجرا دانسته است.

وزیر خارجه روسیه به‌رغم انتقاد خود از ایالات متحده در عین حال اشاره کرده است که مناسبات روسیه و آمریکا اخیرا به‌ویژه در زمینه پیمان خلع سلاح اتمی بین دو کشور آشکارا بهبود یافته است.
XS
SM
MD
LG