لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

آغاز حرکت کاروان بزرگ دریایی برای کمک‌رسانی به غزه


کاروان کمک‌رسانی به غزه در انتظار گذر از مرز رفح، سال ۲۰۰۹
کاروان کمک‌رسانی به غزه در انتظار گذر از مرز رفح، سال ۲۰۰۹
سازمان‌های خیریه اروپا به همراه جمیعت خیریه اسلامی ترکیه تدارکات گسترده خود را برای ارسال تازه‌ترین کاروان کمک‌رسانی به غزه شدت بخشیده‌اند.

این سازمان‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که نخستین کشتی‌های این کاروان حرکت خود را از چند بندر اروپایی به سوی غزه آغاز کرده‌اند.

نخستین کشتی‌های این کاروان روز چهارشنبه از«دونداک» در ایرلند مسیر دریایی خود را آغاز کردند. این کشتی‌ها در ادامه راه به قبرس می‌رسند و سپس با پیوستن به کشتی‌های دیگری که از یونان و ترکیه می‌آیند همراه با هم در آب‌های مدیترانه به سوی ساحل غزه به حرکت درخواهند آمد.

کاروان جدید کمک‌رسانی دریایی به غزه حامل بیش از پنج هزار تن کالا و تجهیزات پزشکی و آموزشی و به‌ویژه مصالح ساختمانی برای مردم غزه است.

در همین حال حدود ششصد نفر از مدافعان حقوق بشر در اروپا و ترکیه نیز همراه با این کاروان راهی غزه خواهند شد.

چند گروه از گزارشگران و فیلمبرداران شبکه‌های تلویزیونی خارجی، به‌ویژه شبکه‌های بین‌المللی عربی، برای پوشش این رخدادها، با کاروان جدید به سوی غزه راهی می‌شوند.

به دستور اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در غزه، از چند هفته پیش تدارک استقبال از کاروان بزرگ دریایی خارجی در حال انجام است، و برای این منظور بندر قدیمی غزه در حال نوسازی است تا همه کشتی‌های خارجی بتوانند برای مدتی در آن لنگر بیندازند.

در بندر غزه همچنین حدود یکصد قایق ماهیگیری نیز نوسازی شده تا شخصیت‌های فلسطینی غزه بر روی آنها به استقبال کشتی‌های خارجی بروند.

شمار کشتی‌های این کاروان بزرگ دریایی هشت تا ده اعلام شده است و برخی از کشورهای مسلمان‌نشین خاوردور نیز مانند مالزی در آن نقش دارند. نهاد خیریه به سرپرستی ماهاتیر محمد، نخست وزیر پیشین مالزی، در این فعالیت سهیم است.

نهاد حقوق بشر فلسطینی «غزه را آزاد کنید» در اروپا نیز همراه با جمعیت خیریه اسلامی ترکیه نقش اصلی را درتدارکات این کاروان دریایی کم‌سابقه دارند.

در همین حال رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، نیز روز چهارشنبه با کارکنان این جمعیت خیریه در آستانه حرکت آنها از استانبول دیدار کرد و گفت: «باید محاصره غزه را درهم شکست و رفع محاصره از این منطقه رنج‌دیده را در صدر اولویت‌های کشورهای عربی و مسلمان قرار دهیم.»

در همین حال، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نیروی دریایی این کشور خود را برای «برخورد احتمالی» با این کاروان دریایی آماده کرده است.

مسئولان فلسطینی کاروان گفته‌اند که همانند مورد کاروان «شریان حیاتی ۳» درصدد برخورد با نیروهای امنیتی مصر نیستند و اگر مانعی در کار آنها پیش آید، باید با نیروهای اسرائیل برخورد کرد.

کاروان «شریان حیاتی ۳» به سرپرستی جرج گالووی، نماینده مجلس عوام انگلیس، چند ماه پیش از طریق مرز زمینی مصر درصدد ورود به غزه بود، اما مصر با افراد این کاروان شدیدا برخورد کرد.

غزه از تابستان سال ۲۰۰۷ که حماس بر این باریکه مسلط شد، درمحاصره بوده است. نهادهای مختلفی در این مدت برای رفع محاصره غزه تلاش جدی کرده‌اند و نهادهای جدیدی نیز برای کمک‌رسانی به غزه در اروپا برپا شده است.
XS
SM
MD
LG