لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۰

گفت‌وگوی رهبران آمریکا و روسیه درباره تشدید تحریم ایران


کاخ سفيد روز پنجشنبه اعلام کرد که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، و ديميتری مدودف، رییس جمهوری روسیه، در گفت وگوی تلفنی درباره تشديد تحريم ها عليه ايران مذاکره کرده اند.

در بیانیه کاخ سفيد در این باره آمد است که رهبران دو کشور با ابراز خرسندی از آنچه که «پیشرفت خوب» در گفت وگوهای گروه پنج بعلاوۀ يک (۱+۵) در مورد قطعنامۀ تحريم های جديد شورای امنيت سازمان ملل عليه دولت ايران ناميده شده است، توافق کردند که از نمايندگان خود در اين گفت وگوها بخواهند تا برتلاش برای تهیۀ متن نهائی قطعنامه بيفزايند و هرچه زودتر آن را بپايان رسانند.

باراک اوباما همچنين به آقای مدوديف گفته است که وی متن پيمان جديد کاهش سلاح های استراتژيک [ بين دو کشور] را برای بررسی سناتورها به سنای آمريکا، می فرستد.
.
کاخ سفيد همچنين گزارش کرد که دو رهبر، در مورد تلاش های مشترک برای پيشبرد صلح در خاورمیانه نيز گفت وگو کرده اند و ديميتری مدودف در بارۀ سفر اخير خود به منطقه، اطلاعاتی در اختيار باراک اوباما قرار داده است.

میانجیگری برزیل

نمايندۀ آمريکا در سازمان ملل گفته است که ايالات متحده و پنج قدرت بزرگ جهان، در گفتگوهای مربوط به دور جديد تحريم های شورای امنيت عليه ایران ، پيشرفت هائی به دست آورده اند و ميانجیگری دولت برزيل برای حل بحران اتمی دولت ايران، به شتاب اين گفتگوها، خللی وارد نکرده است.

پيشرفت در گفت وگوهای آمريکا، آلمان، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه برسر چهارمين قعطنامۀ تحريم ها عليه دولت ايران، در حالی حاصل شده است که لوئيز ايناسيو لولا دا سيلوا، رئيس جمهور برزيل روز جمعه وارد مسکو می شود و روز يکشنبه به تهران می رود تا برای حل بحران ناشی از فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی با مقام های دولت ايران گفت وگو کند.

ميانجيگری بخشی از رويکرد دوگانه

سوزان رايس، نمايندۀ آمريکا در سازمان ملل متحد، در يک کنفرانس خبری، در پاسخ به اين پرسش که آيا ميانجیگری ریيس جمهور برزيل، سدی در برابر گفت وگوهای گروه پنج بعلاوۀ يک (۱+۵) ايجاد می کند گفت: « پيشرفت در گفت وگوهای شش قدرت بزرگ جهانی [ برای حصول توافق] توقف پذير نيست. اعضای گروه هم در نيويورک و هم در پايتخت های خود، به طور مرتب و جدی با يکديگر رايزنی می کنند و پيشرفت خوبی در گفت وگوها داشته اند.»

خانم رايس گفت که کوشش های مربوط به ميانجیگری، بخشی از استراتژی رويکرد دوگانۀ شش قدرت بزرگ محسوب می شود که گفت وگو و تهديد به تحريمها را همزمان بکار می گيرد.

وی افزود که پيشرفت در روند مذاکرات مربوط به قعطنامۀ جديد تحريم ها در نيويورک، احتمالا موقعيت آقای لولا دا سيلوا را [ در مذکرات تهران] تقويت خواهد کرد.

نمايندۀ آمريکا در سازمان ملل ابراز اميدواری کرد که پيام ریيس جمهور برزيل در تهران، بازتاب دهندۀ فشار مداوم برحکومت ايران باشد تا آنها راه خود را برگزينند.

او افزود: « برفرض که دولت ايران گزينۀ نادرستی را پيش گيرد، فشارها افزايش خواهد يافت.»

در پاييز سال ۲۰۰۹ با ميانجی‌گری آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، به ايران پيشنهاد شد که ۱۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به روسيه و در نهايت به فرانسه بفرستد تا دربرابر آن ميله های سوختی مورد نياز رآکتور تهران دريافت کند.

ايران با اين طرح که به پيشنهاد وين موسوم شد، در آغاز به طور اصولی موافقت کرد، اما پس از مدتی از پذيرش شرايط آن خودداری کرد و اعلام کرد تنها در شرايطی حاضر به مبادله سوخت است که اين سوخت در ايران مبادله شود .

فشار چين و روسيه بر ايران


به گزارش خبرگزاری رويترز روسيه و چين، مصرانه از دولت ايران خواسته اند که توافق اولیۀ مبادلۀ سوخت اتمی را بپذيرد؛ توافقی که جمهوری اسلامی آن را بعدا به شرط هائی منوط کرد و دولت های غربی از پذيرفتن اين شرط ها سرباز زدند.

هنوز تاريخ دقيقی برای ارائۀ پيش نويس قعطنامۀ جديد تحريم ها به شورای امنيت مشخص نشده است. برخی از ديپلمات ها می گويند که به احتمال فراوان چنين پيشنهادی ماه آيندۀ ميلادی به شورای امنيت تسليم خواهد شد.

رياست دوره ای شورای امنيت در حال حاضر برعهدۀ لبنان است و دولت آن کشور بخاطر حضور چند نفر از اعضای حزب الله در کابينه، مايل نيست که در دورۀ رياست لبنان در شورای امنيت قعطنامۀ تحريم های جديد عليه دولت ايران مطرح شود.
XS
SM
MD
LG