لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

صدور احکام سنگین برای بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات


همزمان با ادامه بازداشت چهره‌های اصلاح‌طلب در ایران ، دادگاه انقلاب شادی صدر و محبوبه عباسقلی‌زاده را به ترتیب به پنج و دو سال و نیم زندان محکوم کرده و قرار بازداشت جعفر پناهی، کارگردان بازداشت‌شده ایرانی نیز تمدید شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد مصطفایی، وكیل مدافع شادی صدر و محبوبه عباسقلی‌زاده از صدور حکم دادگاه در باره این دو فعال حقوق زنان در ایران، که در خارج از کشور به سر می‌برند، خبر داده است.

بر اساس این گزارش از جمله اتهام‌های وارده علیه این دو می‌توان به «اقدام علیه امنیت كشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت عمومی، اخلال در نظم عمومی و تمرد در برابر مامورین» اشاره کرد.

به گفته وکیل شادی صدر، دادگاه انقلاب وی را به صورت غیابی به جرم اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال زندان تعزیری و نیز به جرم «اخلال در نظم عمومی و تمرد در برابر ماموران دولت» به تحمل ۷۵ ضربه شلاق محکوم کرده است.

همچنین محبوبه عباسقلی‌زاده نیز به جرم «اقدام علیه امنیت كشور» به دو سال و شش ماه زندان تعزیری و نیز به اتهام «اخلال در نظم عمومی» به تحمل ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

خانم عباسقلی در باره این حکم به رادیو فردا گفته است: «این حکمی که صادر شده در ارتباط با آن تجمعی است که ۱۳ آبان سال ۸۴ در مقابل دادگاه انقلاب اتفاق افتاد و هم‌پرونده‌ای ما در آن تجمع یا بخشیده شدند یا حکم‌های تعلیقی گرفتند. هیچکدام حکم تعزیری نگرفتند به این مدت طولانی. یک چنین حکم دادنی آن هم بعد از دو سه سال رسیدگی به این پرونده به معنی این است که مسئله اصلاً مسئله پرونده ۱۳ آبان نبوده و مسئله فقط سرکوب کردن جنبش زنان و یک نوعی منزوی کردن اینها از فعالیت مدنی و اجتماعی است. این حکم کاملاً ناعادلانه است و در غیاب من بوده، بدون هیچ دفاع مشخصی».

روز یکشنبه حکم دادگاه برای محمد داوری، سردبیر بازداشت شده «سحام‌نیوز» نیز در غیاب وکیل متهم به وی ابلاغ شده است.

به نوشته سحام‌نیوز آقای داوری به جرم «تبانی علیه نظام» به پنج سال زندان محکوم شده است.

سردبیر سایتسحام‌نیوز، در روز ۱۷ شهریور ماه سال گذشته بازداشت شده و به گفته مهدی کروبی، برای «اعتراف به ساختگی بودن ماجرای تجاوز به بازداشت‌‌شدگان» تحت فشار قرار گرفته است.

مهدی کروبی که چند روز پیش در نامه‌ای خطاب به دادستان تهران تمام مسئولیت افشای تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان پس از انتخابات را برعهده گرفته بود، در این نامه تاکید کرده بود که آقای داوری تنها به درخواست وی اقدام به تهیه فیلم از اظهارات قربانیان تجاوز جنسی کرده بود.

همچنین مهدی محمودیان، از اعضای جبهه مشارکت که نقش مهمی در افشای ماجرای بازداشت‌گاه کهریزک داشته است، نیز با اتهامی مشابه به جرم «تبانی علیه نظام» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است؛ این روزنامه‌نگار از تاریخ ۲۵ شهریور ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد.

در ادامه صدور احکام سنگین برای بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات در ایران آذر منصوری، عضو ارشد جبهه مشارکت اسلامی نیز در دادگاه تجدید نظر به تحمل سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

از سوی دیگر برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که به دنبال انتشار پیام جعفر پناهی خطاب به شرکت‌کنندگان در جشنواره امسال فیلم کن، قرار بازداشت وی تا دو ماه دیگر تمدید شده است.

این فیلم‌ساز سرشناس ایرانی در اواخر اسفند ماه سال گذشته به همراه شماری از میهمانان و همکارانش در منزل خود به اتهام «ساخت فیلم علیه نظام» بازداشت شده بود که وی در نامه خود به جشنواره کن این اتهام را رد کرده است.

در همین حال روز یکشنبه عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران با تایید بازداشت محسن آرمین، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اتهام وی را «امنیتی» اعلام کرده و از ادامه تحقیقات در این باره خبر داده است.

همچنین مسعود حیدری، مدیرعامل پیشین خبرگزاری ایلنا و از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب نیز صبح یکشنبه روانه زندان شده است.
XS
SM
MD
LG