لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

اسرائیل: ایران از حسن نیت ترکیه و برزیل سوء استفاده می‌کند


آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل
دولت اسرائیل که از یک دهه اخیر فعالیت های هسته ای ایران را تا حد «خطرحیاتی برای موجودیت خود» معرفی می کرد، به توافق امضا شده روز دوشنبه یران با حضور رهبران ترکیه و برزیل درتهران برای به امانت گذاشتن ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کم غنی‌شده خود در ترکیه در برابر دریافت سوخت هسته‌ای، واکنش محتاطانه اما توام با بدبینی و عدم اعتماد نشان داده است.

چند تن از مقامات اسرائیلی دوشنبه گفتند که ایران از حسن نیت ترکیه و برزیل «سو استفاده کرده و آنها را به بازی گرفته تا چنین وانمود سازد که درخواست‌های جامعه جهانی را پذیرفته است».

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، به خبرنگاران گفت که «جمهوری اسلامی با سوء استفاده از حسن نیت دولت‌های برزیل و ترکیه به امضای موافقتنامه‌ای با آنها اقدام کرده که تنها هدف آن این است که نیت واقعی ایران را برای دستیابی به جنگ افزار اتمی لاپوشانی کند».

یک دیپلمات وزارت خارجه اسرائیل نیز به رسانه‌های این کشور گفت که «روشن است که ایران بار دیگر درصدد برآمده که جامعه بین‌المللی را فریب دهد تا خود را از تحریم‌های جدیدی که قرار است علیه ایران برقرارشود، برهاند».

این دیپلمات اسرائیلی حتی گفته است که «میزان تجربیات برزیل و ترکیه در حل معضلات مهم جهانی موجب تردید است».

رسانه‌های اسرائیلی این سخنان ازمقامات اسرائیلی را نیز نقل کرده‌اند که مدعی شده‌اند که «ایران با قراردادی که امضا کرده می‌کوشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شورای امنیت و ایالات متحده را دور بزند».

برخی از مقامات اسرائیلی درمصاحبه با رسانه‌های این کشور اظهارنظر کرده‌اند که قرارداد امضا شده دوشنبه تهران، «خطرات ناشی از برنامه هسته‌ای ایران را کاهش نمی‌دهد زیرا غنی سازی اورانیوم همچنان درپایگاه‌های هسته‌ای ایران بی‌وقفه ادامه دارد بویژه آنکه ایران بلافاصله گفته است که غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را هم ادامه می‌دهد».

در همین حال، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مسئولان وزارت خارجه این کشور رشته رایزنی‌هایی را پیرامون ماهیت تفاهم امضا شده درتهران آغازکرده‌اند.

بنیامین بن الیعزر، وزیر صنایع و بازرگانی و عضو حزب کارگر اسرائیل، دوشنبه در مصاحبه با رادیوی سراسری این کشور گفت که دولت نتانیاهو بررسی جدی قراردادی را که در تهران امضا شده آغاز کرده و می‌کوشد دریابد که «نتیجه‌بخش است یا خیر».

بن الیعز رادامه داد که «باید صبرکرد و دید که آیا احمدی‌نژاد به ترفند تازه‌ای دست زده و جامعه جهانی را به سخره گرفته یا ممکن است براستی نرمشی درکار باشد».

از سوی دیگر، بن الیعزر با بدبینی توام با احتیاط گفت که «تجربه در مورد دولت ایران نشان داده که همه توافق‌ها و تعهدات پیشین آن نیز تنها یک هدف داشته؛ خرید زمان بیشتر برای ساخت بمب اتم».

ژنرال ماتان ویلنائی، معاون وزیر دفاع اسرائیل، اظهارنظرکرده است که «حکومت اسلامی ایران هیچگاه از هدف رسیدن به جنگ افزار اتمی صرفنظر نکرده و آن را بخشی مهم از توان بازدارندگی برای خود می‌بیند».

اما تسیپی لیونی، رهبرحزب «کادیما» در اوپوزیسیون اسرائیل، و وزیرخارجه پیشین از زاویه انتقاد از دولت آقای نتانیاهو، به این مساله نگریسته است.

خانم لیونی دوشنبه درسخنرانی دریک مرکز پژوهش‌های امنیتی در هرتصلیا گفت که «مبارزه با برنامه‌های اتمی حکومت اسلامی ایران، با وجود یک آمریکای قوی امکان پذیر است و اسرائیل نیز باید گام‌هایی بردارد که موقعیت رئیس جمهوری آمریکا قوی‌تر شود و آن گروه ازسیاستمداران اسرائیل که مرتبا از دولت آمریکا انتقاد می‌کنند، موجب می‌شوند که موضع آمریکا برای حل معضل هسته‌ای ایران نیز ضعیف ترشود».

اما از سوی دیگر، ژنرال ایرانی زاده دان خالوتص، رئیس پیشین ستاد کل ارتش اسرائیل دوشنبه درسخنانی دریک همایش مرکزپژوهش‌های راهبردی اسرائیل گفت که این کشور باید درجهت «منزوی کردن حکومت ایران و جدا کردن آن از کشورهای مسلمان دیگر تلاش کند»، و ابراز عقیده کرد که «بسیاری از کشورهای اسلامی بیش از اسرائیل از برنامه های اتمی ایران نگران هستند».

درهمین حال، در روزهای اخیر یک سناریو از سوی شماری ازافسران پیشین نظامی اسرائیل تمرین شده است که این پرسش را بررسی کرده که اگر اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند، اسرائیل، منطقه و جهان با چه عواقبی روبرو خواهند شد.

به گزارش رویترز، شماری از مقام های بلندپایه پیشین نظامی و سیاسی اسرائیل با قراردادن فرضی خود به جای رهبران اسرائیل و ایران، سناریویی را تمرین کردند که اگر یک بحران جدی بین دو کشور بوجود آید، واکنش رهبران اسرائیلی و ایرانی چه خواهد بود.

ژنرال ذخیره، اهرون ذئبی فرکش، رئیس پیشین سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل، براین باور است که ایران از توان هسته‌ای خود به عنوان وسیله‌ای برای برقراری توازن استراتژیک و مقابله با تسلیحات هسته‌ای اسرائیل استفاده خواهد کرد.

اما برخی ازمقام های شرکت کننده در این سناریو تاکید داشتند که حتی در صورتی که ایران جنگ افزار اتمی داشته باشد، و با یک بحران جدی درگیرشود، رهبران جمهوری اسلامی در واکنش خود درقبال اسرائیل بسیار محتاط خواهند بود.
XS
SM
MD
LG