لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

عباس کیارستمی خواستار آزادی جعفر پناهی شد


جای خالی جعفر پناهی بر صندلی داوری جشنواره کن
جای خالی جعفر پناهی بر صندلی داوری جشنواره کن
عباس کیارستمی، کارگردان ایرانی، که با آخرین فیلم خود در جشنواره کن فرانسه حاضر است روز سه‌شنبه، بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه، در یک کنفرانس خبری در این جشنواره خواهان آزادی جعفر پناهی از زندان شد.

آقای کیارستمی در این کنفرانس خبری که پس از نمایش فیلم حاضر او در جشنواره، «رونوشت برابر اصل»، برگزار شد، زندانی شدن یک فیلمساز را «تحمل‌ناپذیر» خواند.

جعفر پناهی، در شامگاه دهم اسفندماه سال ۸۸ به همراه همسر، دختر و ۱۲ نفر از مهمانانش بازداشت شد و گرچه همراهان آقای پناهی پس از چندی آزاد شدند، خود او کماکان در زندان اوین به سر می‌برد.

رسانه‌های نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد، دلیل دستگیری آقای پناهی را «تدارک ساختن فیلمی علیه نظام» ذکر کرده‌اند، اتهامی که جعفر پناهی آن را رد کرده است.

عباس کیارستمی در این زمینه گفت: «اگر دولت ایران از آزاد کردن جعفر پناهی سر باز بزند، باید توضیحی برای این کار داشته باشد. من درک نمی‌کنم که چگونه یک فیلم می‌تواند جرم تلقی شود، به ویژه در حالی که فیلم مزبور هنوز ساخته نشده است.»

آقای کیارستمی همچنین گفت: «زمانی که یک فیلمساز، یک هنرمند، زندانی می‌شود، این تمامیت هنر است که مورد حمله قرار گرفته است».

قرار بر این بود که فیلمساز دربند ایرانی به عنوان یکی از داوران بخش مسابقه در جشنواره کن حضور داشته باشد و به همین جهت نام جعفر پناهی، علیرغم زندانی بودنش، توسط ژیل ژاکوب، مدیر جشنواره فیلم کن، در زمان معرفی اعضای هیئت داوران، به عنوان یکی از داوران جشنواره اعلام شد.

در این راستا سازمان عفو بین‌الملل طی بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی درخواست کرد جعفر پناهی را آزاد کند تا بتواند در جشنواره فيلم کن حضور يابد.

همچنین برنار کوشنر، وزير خارجه، و فردريک ميتران، وزير فرهنگ فرانسه، در بيانيه‌ای مشترک، با احترام به حق آزادی بيان و حق خلاقيت برای مردم ايران، از تهران خواستند در اسرع وقت جعفر پناهی را آزاد کند.

در مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی کن، يکی از صندلی‌های هیئت داوران به احترام جعفر پناهی خالی گذاشته شده بود.

علاوه بر این، برگزارکنندگان جشنواره کن روز پنج‌شنبه، بیست و سوم اردیبهشت، فيلمی درباره جعفر پناهی را نمايش دادند. در این فیلم که چند سال پیش تهیه شده است جعفر پناهی به تشریح یکی از بازجویی‌هایش توسط ماموران امنیتی پرداخته است.

همچنین جعفر پناهی، از زندان اوین، خطاب به مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم کن پیامی فرستاد که این پیام روز شنبه بیست و پنجم اردیبهشت در کن قرائت شد.

در این پیام پناهی ضمن تشکر از ژیل ژاکوب، وزیر خارجه و وزیر فرهنگ فرانسه به خاطر تلاش‌ها و پیام‌شان برای آزادی وی نوشته است که روزهای بازداشت‌اش را «با عشق به همه دوستان سینماگرش در هیات داوران، فیلمسازان و همه شرکت‌کنندگان در جشنواره کن که نام‌اش را در صندلی خالی می‌بینند سپری می‌کند.»
XS
SM
MD
LG