لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

تهديد ايران به كنار گذاشتن «توافقنامه تهران» در صورت تصویب تحریم‌های جدید


رئيس مجلس شوراى اسلامى از آمريكا انتقاد كرده اگر به دنبال مسير تحريم بوده است چرا «دو دولت مهم برزيل و تركيه را دچار تمسخر» كرده است.
رئيس مجلس شوراى اسلامى از آمريكا انتقاد كرده اگر به دنبال مسير تحريم بوده است چرا «دو دولت مهم برزيل و تركيه را دچار تمسخر» كرده است.
جمهورى اسلامى ايران روز يكشنبه تهديد كرد كه اگر آمريكا در سطح شوراى امنيت و كنگره اين كشور به «ماجراجويى» عليه ايران دست بزند، مسير «بيانيه تهران» را كنار مى‌گذارد.

على لاريجانى، رئيس مجلس شوراى اسلامى ايران در جلسه علنى مجلس مدعى شد كه آمريكايى‌ها «كتباً» از تركيه تقاضا كردند كه با ايران وارد مذاكره شود و «وساطت» نمايد و تركيه و برزيل براى باز كردن مسيرى در بحث هسته‌اى وارد صحنه شدند.

به گفته اين مقام جمهورى اسلامى، «ايران به احترام تركيه و برزيل ... بحث تبادل سوخت را با شرايطى پذيرفت كه در بيانيه تهران منعكس است.»

آقاى لاريجانى آمريكا و كشورهاى غربى را متهم كرده كه «يكباره دست به فريبكارى زدند و با هياهوى زياد، مجدداً به سوى قطعنامه روى آوردند.»

جمهورى اسلامى ايران روز ۲۷ ارديبهشت ماه خبر داد كه با تركيه و برزيل بر سر مبادله سوخت اتمى به توافق رسيده است و تركيه مكان مبادله اورانيوم كم غنى شده ايران با سوخت ۲۰ درصدى كشورهاى غربى است.

بر اساس اين توافق كه مقام‌هاى ايرانى از آن تنها با عنوان «بيانيه» ياد مى‌كنند، ايران ۱۲۰۰ كيلوگرم سوخت ۳.۵ درصدى خود را به تركيه ارسال كرده و در مقابل ۱۲۰ كيلوگرم سوخت ۲۰ درصدى دريافت مى‌كند.

اين توافقنامه با واكنش‌هاى مختلف بين‌المللى روبه‌رو شد ولى آمريكا اعلام كرد كه اين رويداد تأثيرى بر تشديد تحريم‌هاى جمهورى اسلامى نمى‌گذارد و روسيه و چين با پيش‌نويس قطعنامه جديد بر ضد ايران در شوراى امنيت موافقت كرده‌اند.

همزمان استنى هوير، رهبر اكثريت دمكرات مجلس نمايندگان آمريكا، روز ۲۹ ارديبهشت ماه، اعلام كرد كه كنگره آمريكا لايحه اعمال تحريم‌هاى بيشتر اين كشور عليه جمهورى اسلامى ايران را تا كمتر از دو هفته ديگر براى تصويب آماده خواهد كرد.

«تمسخر دو دولت برزيل و تركيه»

رئيس مجلس شوراى اسلامى از آمريكا انتقاد كرده اگر به دنبال مسير تحريم بوده است چرا «دو دولت مهم برزيل و تركيه را دچار تمسخر» كرده است.

وى مى‌گويد، ايران از ابتدا به «دوستان تركيه و برزيل» گفته بود كه «به آمريكايى‌ها اعتماد نداريم و به همين دليل با سپردن اورانيوم غنى شده در تركيه موافق نيستيم.»

آقاى لاريجانى مى‌گويد: «حمايت مجلس از بيانيه تهران منوط به رعايت همه شروط آن است» و تهديد كرده است که «چنانچه آمريكا چه در سطح شوراى امنيت و چه كنگره دست به ماجراجويى بزند، همه تلاش‌هاى كشورهاى تركيه و برزيل را مخدوش كرده و كلاً اين مسير به كنار خواهد رفت.»

جمهورى اسلامى ايران از سال ۲۰۰۶ تا كنون با سه قطعنامه تحريمى شوراى امنيت عليه برنامه هسته‌اى خود روبه‌رو شده است و انتظار مى‌رود تا چند هفته ديگر قطعنامه دیگری براى وادار كردن تهران به متوقف كردن برنامه غنى‌سازى اورانيوم در شوراى امنيت به تصويب برسد.

بر اساس گزارش رسانه‌هاى غربى، «قطعنامه جديد شامل تشديد محدوديت‌ها عليه بانک‌هاى ايرانى، بازرسى كشتى‌هاى مشكوک به مقصد ايران و نيز اضافه كردن فهرستى از فرماندهان و شركت‌هاى وابسته به سپاه پاسداران به تحريم‌هاى گذشته است.»

على لاريجانى مى‌گويد در صورت تصويب تحريم‌ها، «مجلس شوراى اسلامى در مورد نحوه همكارى ايران و آژانس تصميمات ديگرى خواهد گرفت.»

در همين حال، اكبر هاشمى رفسنجانى، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، نيز در اظهاراتى واكنش‌هاى بين‌المللى به بيانيه تهران و ارائه پيش‌نويس قطعنامه جديد تحريم تهران را به باد انتقاد گرفته و گفته است: در شرايطى كه اقدام ايران «حركت مثبتى» بوده است، روش و اقدامات كشورهاى غربى «حسن نيت ادعاى آنان را زير سؤال مى‌برد».

وى افزوده است: «جهان نبايد به جاى مذاكره و تعامل، راه‌هاى خصومت‌آميز و غير اخلاقى در پيش بگيرد كه اين كار قطعاً براى منطقه و دنيا سنگين تمام خواهد شد.»

واكنش تند مقام‌هاى جمهورى اسلامى ايران به تلاش‌هاى تازه براى تشديد تحريم‌ها در حالى صورت مى‌گيرد كه پيشتر تهران قطعنامه‌هاى شوراى امنيت را فاقد ارزش دانسته و گفته بود كه اين تحريم‌ها هيچ اثرى بر وضعيت اقتصادى و سياسى كشور نداشته است.
XS
SM
MD
LG