لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۴

کنگره آمریکا تصویب تحریم یک‌جانبه علیه ایران را به تعویق انداخت


کریس داد، رئیس کمیته بانک‌داری سنا
کریس داد، رئیس کمیته بانک‌داری سنا
دو قانونگذار پرنفوذ کنگره آمریکا اعلام کردند، کنگره تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات برای تحریم ایران در شورای امنیت، رای‌گیری نهایی برای تحریم یکجانبه آمریکا را تا آخر ماه ژوئن به تعویق می‌اندازد.

کریس داد، رئیس کمیته بانکداری سنا، و هوارد برمن رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان که درحال کار برای ارائه طرح نهایی تحریم ایران در کنگره هستند در بیانیه مشترکی تاکید کردند که کنگره همچنان به تحریم موثر ایران متعهد خواهد ماند.

این بیانیه در حالی صادر شده است که دولت باراک اوباما، از کنگره خواسته بود، تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را به تعویق بیندازد.

برخی از دموکرات‌ها به تعویق انداخته شدن تصویب تحریم‌ یکجانبه در کنگره را اقدامی برای افزایش قدرت چانه‌زنی دولت باراک اوباما در گفت‌وگوهای تحریم ایران به ویژه در برابر چین و روسیه تعبیر کرده‌اند.

پیش از این مجلس نمایندگان و سنا، هر یک طرحی برای تحریم ایران به تصویب رسانده بودند که به ویژه تحریم صادرات بنزین به ایران را مد نظر داشت.

این دو طرح مصوب هم‌اکنون به وسیله یک تیم مشترک از مجلس نمایندگان و سناتورهای آمریکایی که کریس داد و هوارد برمن نیز در آن عضو هستند در حال بررسی است تا پس از رسیدن به یک طرح نهایی بار دیگر به رای گذاشته شود.

در بیانیه مشترک کریس داد، رئیس کمیته بانکداری سنا، و هوارد برمن رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمده است: «ما چند هفته آینده را برای این صرف می‌کنیم که طرح ما تا جای ممکن، مکمل و قوام‌بخش دیگر اقدامات باشد.»

کریس داد و هوارد برمن ‌می‌افزایند: «ما کاملا به تصویب یک بسته تحریم‌های سفت و سخت ایالات متحده در آخر ماه ژوئن همچنان متعهد هستیم.»

این دو قانونگذار آمریکایی دور تازه تحریم‌ها علیه ایران را «مفید» خوانده و آن را پایه‌ای «برای اتحادیه اروپا و دیگر کشورها» دانسته تا «تحریم‌های بسیار قوی‌تری» در بخش «انرژی، مالی و دیگر بخش‌های مهم» علیه ایران اعمال کنند.

هفته گذشته سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود تصریح کرده بود که هرگونه تحریم یکجانبه از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران، با «اصل حاکمیت قانون بین‌المللی» که در منشور سازمان ملل آمده ناهمخوان است.

سرگئی لاوروف در این تماس تلفنی تاکید کرده بود که قوانین بین‌المللی بر قوانین داخلی آمریکا اولویت دارد.

کریس داد، رئیس کمیته بانکداری سنا، و هوارد برمن رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در ادامه بیانیه مشترک خود آورده‌اند که «ما همواره گفته‌این که تحریم‌های سخت چندملیتی موثرترین راه برای وادار ساختن ایران به توقف تلاش‌هایش برای رسیدن به ظرفیت ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.»
XS
SM
MD
LG