لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

ادامه تلا‌ش‌ها برای نجات خلیج مکزیک


باراک اوباما روز جمعه از خلیج مکزیک بازدید کرد.
باراک اوباما روز جمعه از خلیج مکزیک بازدید کرد.
پس از حدود پنج هفته که از انفجار یک سکوی نفتی در خلیج مکزیک می‌گذرد، تلاش‌ها برای مهار نفت همچنان ادامه دارد. به گزارش نیویورک تایمز مهندسان شرکت بریتیش پترولیوم از روز جمعه عملیات جدیدی را برای نجات خلیج مکزیک از نفتی که زندگی میلیون‌ها موجود آبزی و غیر آبزی را تهدید می‌کند آغاز کرده‌اند.

در آمریکا تلاش بسیار در جریان است تا آنچه بزرگترین فاجعه ساخت دست بشر در تاریخ آمریکا توصیف شده دست مهار شود.

روز جمعه و همزمان با دومین دیدار باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، از سواحل نفت پوش لوییزیانا مهندسین شرکت بریتیش پترولیوم دور جدیدی از تلاش‌ها را برای مهار نفت در عمق ۱۵۰۰ متری دریا آغاز کردند.

در این طرح جدید که قرار است تا یکشنبه ادامه پیدا کند مهندسین تلاش می‌کنند با استفاده از گل و لای سنگین روی حفره‌ای را که نفت از آنجا به داخل دریا فوران می کند بپوشانند. به عقیده این کارشناسان این پروژه باید با صبر و حوصله و به آرامی صورت گیرد تا از ترکیدگی بیشتر لوله ها جلوگیری شود.

اما ظاهرا امید چندانی به موفقیت این پروژه هم نمی‌رود. کارشناسان گفته‌اند اگر ظرف ۴۸ ساعت آینده این پروژه جواب ندهد از راه‌های دیگری مثل هدایت نفت به داخل مخزنهای بزرگ استفاده خواهند کرد.

از سوی دیگر به نظر می رسد دیدار روز جمعه باراک اوباما از سواحل لوییزیانا او را بیش از پیش با عمق فاجعه آشنا کرده است. وی که پیش از این خشم خود را از بحران نفتی خلیج مکزیک ابراز کرده بود دیروز لحن ملایمتری به خود گرفت و سعی کرد با کسانی که برای نجات طبیعت به هر دری می‌زنند ابراز همدردی کند.

باراک اوباما با ذکر این نکته که برخی از قضاوت‌های گذشته در این باره ممکن است نادرست بوده باشد پذیرفت که این بحران راه حل قطعی ندارد. وی با ذکر این نکته که او به عنوان رییس جمهوری آمریکا مسئولیت این بحران را می‌پذیرد وعده کرد که تعداد نیروها را به سه برابر افزایش دهد و برای حل این بحران از همه امکانات خود استفاده کند.

شرکت بریتیش پترولیوم تاکنون برای مهار نفت و پاکسازی خلیج مکزیک ۹۳۰ میلیون دلار هزینه کرده است.
XS
SM
MD
LG