لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

اسرائیل قطعنامه کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی را «ریاکارانه» خواند


در بيانيه‌اى كه دفتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، منتشر كرد اشاره شده كه در قطعنامه کنفرانس بازنگری در معاهده ان پی تی تنها از اسرائيل نام برده مى شود و هيچ اشاره اى به دشمن قديمى اين كشور يعنى ايران در آن نشده است.
در بيانيه‌اى كه دفتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، منتشر كرد اشاره شده كه در قطعنامه کنفرانس بازنگری در معاهده ان پی تی تنها از اسرائيل نام برده مى شود و هيچ اشاره اى به دشمن قديمى اين كشور يعنى ايران در آن نشده است.
اسرائيل در واكنشی تند به قطعنامه تازه ۱۸۹ كشور عضو پيمان منع گسترش سلاح‌های اتمی، ان‌پى‌تى، ضمن «رياكارانه» خواندن این قطعنامه اعلام کرد که از حضور در كنفرانس «خاورميانه عارى از سلاح‌هاى هسته‌اى» خوددارى مى‌كند.

در بيانيه‌اى كه روز شنبه دفتر بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، منتشر كرد اشاره شده است كه در اين قطعنامه تنها از اسرائيل نام برده شده و هيچ «اشاره‌اى به دشمن قديمى اين كشور يعنى ايران» در آن نیامده است.

در بيانيه پايانى کنفرانس يک‌ماهه بررسى پيمان منع گسترش سلاح‌ هاى اتمى در نيويورک بر ادامه پيگيرى سه هدف اصلى «خلع سلاح اتمى، منع گسترش سلاح‌هاى اتمى و انرژى صلح‌ آميز اتمى براى همه» تاكيد و خواسه «خاورميانه فارغ از سلاح‌هاى كشتار جمعى» مطرح شده است.

در جلسات اين كنفرانس كشورهاى عرب و دولت‌های غربى حامى اسرائيل بارها به چالش با يكديگر پرداختند و در مورد نام بردن از اسرائيل در بيانيه پايانى يا تنها اشاره به برگزارى كنفرانس «خاورميانه خالى از سلاح‌هاى كشتار جمعى در سال ۲۰۱۰ ميلادى» میان آنها اختلافاتى بروز كرد.

در نهايت قطعنامه پايانى اين كنفرانس با اشاره صريح به اسرائيل، خواستار برگزارى كنفرانسى با هدف دستيابى به خاورميانه عارى از سلاح هسته‌اى در سال ۲۰۱۰ شده است.

در اين توافق به طور مشخص از «اهميت پيوستن اسرائيل به اين معاهده و همچنين تحت نظارت قرار گرفتن تمام پايگاه‌هاى هسته‌اى اين كشور ذيل پادمان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى» سخن گفته شده است.

اسرائيل كه ظن آن مى‌رود حدود ۲۰۰ كلاهك هسته‌اى در اختيار داشته باشد همواره در برابر افشاى زرادخانه احتمالى خود همواره سیاست سکوت را در پیش گرفته است.

قطعنامه «رياكارانه»

دفتر نخست وزيرى اسرائيل در بيانيه خود گفته است: «قطعنامه ياد شده ناقص و رياكارانه است و واقعيات مربوط به خاورميانه و تهديدهاى واقعى كه منطقه و جهان با آن روبه‌روست را ناديده مى‌گيرد.»

در اين بيانيه همچنین آمده است: «اين قطعنامه فقط اسرائيل را نشانه گرفته كه تنها دمكراسى حقيقى در خاورميانه بوده و تنها كشورى است كه تهديد به نابودى شده است.»

اسرائيل گفته است كه در واكنش به «ماهيت انحرافى» قطعنامه ياد شده در كنفرانس اجرايى كردن آن شركت نخواهد كرد.

واكنش اسرائيل به قطعنامه كنفرانس بازنگرى در ان‌پى‌تى در حالى صورت گرفته است كه ايران از اين قطعنامه استقبال كرده است.

همايش بازنگرى ان‌پى‌تى كه هر پنج سال يك بار برگزار مى‌شود، در اين دوره به خاطر سخنرانى محمود احمدى‌‌نژاد در روز نخست اجلاس مورد توجه بيشترى قرار گرفت.

مطرح شدن صريح و بى‌‌پرده نام اسرائيل براى نخستين بار در بيانيه پايانى اجلاس و درخواست برچيدن توان هسته‌‌اي این کشور موفقيتى براى جنبش عدم تعهد به‌ويژه كشورهاى عربى و اسلامى محسوب مى‌شود كه از ۱۵ سال پيش اين تلاش را آغاز كرده‌اند.

این در حالی است که کشورهای غربی تلاش کرده بودند تا نام ایران به عنوان یکی از عوامل تهدید اتمی در خاورمیانه در بیانیه پایانی کنفرانس یاد شده گنجانده شود، ولی به نظر می‌رسد این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است.

در قطعنامه ياد شده همچنین هيچ اشاره‌اى به كشورهايى چون هند و پاكستان نشده است كه مانند اسرائيل عضو معاهده ان‌پى‌تى نيستند و به عنوان دولت‌هاى داراى سلاح هسته‌اى شناخته مى‌شوند.

در همین زمینه باراک اوباما، رئيس جمهور آمريكا، روز جمعه گفت كه از اهداف مندرج در اين سند حمايت مى‌كند، اما در عین حال از تمركز اين موافقت‌نامه بر اسرائيل انتقاد كرد.

وى اظهار داشت: «ما قويا مخالف تلاش‌هايى هستيم كه تنها اسرائيل را هدف قرار داده و با هر گونه اقدامى كه امنيت ملى اين كشور را دچار تنش كند مخالف هستيم.»

على‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، گفته است كه به‌رغم مخالفت آمريكا با اين سند، اين كشور بايد همراه با ساير كشورها آن را اجرايى كند.

كاترين اشتون، مسئول امور سياست خارجى اتحاديه اروپا، نيز در واكنشى از تصويب اين قطعنامه استقبال كرد و گفت که اتحاديه اروپا «به سرعت مقدمات شركت در روند اجرايى كردن قطعنامه مربوط به خاورميانه (عارى از سلاح هسته‌اى) را فراهم مى‌كند».
XS
SM
MD
LG