لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۵

ایرانی‌ها سالی دو میلیارد دلار صرف لوازم آرایش می‌کنند


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایرانی‌ها در سال حدود دو میلیارد دلار صرف خرید لوازم آرایشی می‌کنند و مصرف مواد و لوازم آرایشی مثل روژ لب و لاک ناخن در سال‌های اخیر چنان در میان ایرانی‌ها گسترش یافته که اکنون ایران از نظر مصرف لوازم آرایش در خاورمیانه در رده دوم قرار داد.

در سال‌های پس از انقلاب، گشت ماموران امر به معروف و نهی از منکر در خیابان‌های مرکزی شهرهای بزرگ و جریمه و حتی بازداشت زنان و دختران به خاطر آرایش امری عادی بود، اما پس از پایان جنگ ایران و عراق و به‌ویژه از اوایل دهه ۱۹۹۰ تاحدی از این محدودیت‌ها کاسته شد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که به دنبال آزادی واردات برخی از اقلام آرایشی زنان ایرانی به‌شدت به مصرف این لوازم و آرایش روی آورده و به‌ویژه برای نسل جوان ساکن شهرهای بزرگ در ایران آرایش غلیظ به «عادتی همیشگی»‌تبدیل شده است.

در مجموع در ایران سالانه حدود دو میلیارد دلار لوازم آرایشی خریداری می‌شود و ایران با جمعیت ۷۴ میلیونی خود خریدار و مصرف‌کننده ۲۹ درصد از کل لوازم آرایشی است که در خاورمیانه عرضه می‌شود.

بر اساس یک بررسی جدید، از لحاظ مصرف کالاها و لوازم آرایشی عربستان سعودی در صدر تمام کشورهای خاورمیانه قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید که بخش اعظم لوازم آرایشی یا به شکل قانونی یا از طریق قاچاق وارد ایران می‌شود و ایران خود تولیدات بسیار کمی در این زمینه دارد. نزدیکی ایران به سواحل جنوبی خلیج فارس و شهرهای پرزرق و برقی چون دوبی بهترین راه ورود لوازم آرایش به کشور را فراهم کرده است.

بنا بر این گزارش، تقریبا تمام مارک‌های معروف تولید‌کننده لوازم آرایش در بوتیک‌ها و فروشگاه‌های مناطق مرفه تهران و شهرهای بزرگ ایران موجود و قابل خریداری است.

عباس نجفی، مسئول اداره مبارزه با قاچاق کالا در ایران، می‌گوید: «اکثر کارشناسان تخمین می‌زنند که رقمی بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون دلار از این نوع کالاها از طریق قاچاق وارد ایران می‌شود.»

ویستا باور که مدیر تبلیغات و فروش مارک جدیدی از لوازم آرایش اروپایی به نام «کاپریس» است این ارزیابی را تایید می‌کند.

او می‌گوید: «وزارت بهداشت در مورد معیارهای مربوط به کنترل واردات این کالاها بسیار دقیق است و این بسیار خوب است، چون مصرف‌کنندگان با اتکا به استاندارد رسمی بر کالاهای قانونی می‌توانند از سلامت آن مطمئن شوند. اما واردات قانونی این کالاها حدود ۵۰ درصد مالیات و دردسر و کاغذبازی‌های فراوان دارد.»

در همین حال افرادی که در تجارت و فروش لوازم آرایشی دست دارند اذعان می‌کنند که اقلامی که از راه قاچاق وارد ایران می‌شوند کیفیت بسیار بدی دارند.

یک واردکننده بزرگ لوازم آرایشی به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «در سال‌های اخیر بازار محصولات آرایشی از کالاهای چینی و نامرغوب لبریز شده است. اما کالاهای چینی فقط ۳۰ درصد از بازار لوازم آرایش قاچاق را تشکیل می‌دهند و بازار فروش آنها در شهرستان‌های کوچک است.»

بر اساس آماری که توسط یک مرکز پژوهشی به نام «تی‌آم‌بی‌ای» گرفته شده، حدود ۱۴ میلیون نفر از زنان شهرنشین ایرانی در گروه سنی ۱۵ تا ۴۵ سال ماهانه به طور متوسط هفت دلار صرف خرید لوازم آرایشی می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که با توجه به این که حداقل دستمزد ماهانه در ایران امروزه ۳۰۰ دلار و درآمد متوسط اکثر مردم حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار در ماه است هزینه هفت دلار برای لوازم آرایش معقول به نظر می‌رسد.

موسسه پژوهشی مذکور در تحقیقات خود می‌گوید که دلیل استفاده فراوان زنان ایرانی از لوازم آرایشی احتمالا جوان بودن جمعیت این کشور است، کما این که نیمی از جمعیت ایران زیر ۳۰ سن دارند و ۶۵ درصد از جمعیت ایران شهرنشین است.
XS
SM
MD
LG