لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

عفو و تخفیف مجازات ۸۱ زندانی «پشیمان»


آيت‌الله علی خامنه ای
آيت‌الله علی خامنه ای

آيت‌الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، با عفو و تخفيف مجازات ۸۱ تن از محکومان وقايع پس از انتخابات ریاست جمهوری، که اظهار پشيمانی کرده و درخواست عفو کرده اند، موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ايلنا، پيش از اين آيت الله آملی لاريجانی، رئيس قوه قضائيه، طی نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار پذيرش عفو تعدادی از اين محکومين شده بود. نامی از اين محکومين تاکنون منتشر نشده است.

عفو و تخفيف مجازات ۸۱ نفر در حالی صورت می گيرد که دادگاه انقلاب اسلامی در تهران اخيرا احکام سنگينی عليه مخالفان دولت، از جمله فعالان دانشجويی، اعضای احزاب اصلاح طلب، روزنامه نگاران و فعالان جامعه مدنی، که در سال گذشته بازداشت شده اند، صادر کرده است.

بسیاری از این احکام در دادگاه تجدید نظر تایید شده اند.

دادگاه انقلاب اسلامی در تهران بهاره هدايت، مسئول روابط عمومی دفتر تحکيم وحدت، به ۹ سال و نيم زندان و ميلاد اسدی، دبير واحد فرهنگی-اجتماعی اين تشکل دانشجويی را به هفت سال زندان محکوم کرد.

همزمان با اين دو فعال دانشجويی، شمار ديگری از دانشجويان و فعالان دانشجويی حکم زندان دريافت کرده‌اند.

از جمله می‌توان به اسامی عليرضا عزآباد، پويا قربانی، سامان نورانيان و مجيد دری اشاره کرد که به يک تا شش سال حبس تعزيری محکوم شده‌اند.

دفتر تحکيم وحدت، صدور احکام سنگين زندان برای دو عضو شورای مرکزی خود در آستانه سالگرد انتخابات رياست جمهوری را به معنای فرارسيدن روزهايی دشوارتر و حاکم کردن فضای اختناق و سرکوب بيشتر ارزيابی کرده است.

دادگاه تجديد نظر استان تهران نيز بسياری از اجکام صادر شده عليه مخالفان دولت را تاييد کرده است.

به گزارش دادسرای عمومی و انقلاب تهران، محمد نوری زاد به اتهام فعاليت تبليغی عليه نظام و توهين به ‪ سه ‬سال و نيم حبس و تحمل ‪ ۵۰‬ ضربه شلاق محکوم شده بود که اين رای در دادگاه تجديد نظر تاييد شد.

آقای نوری زاد به اتهام انتقاد از حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری و نوشته نامه به رهبر جمهوری اسلامی بازداشت و محاکمه شده بود.

همچنين دادگاه تجديد نظر، درخواست تجديد نظر محسن ميردامادی، دبير کل جبهه مشارکت، را رد کرد.

آقای ميردامادی به اتهام اجتماع و تبانی عليه امنيت ملی و فعاليت تبليغی عليه نظام به شش سال حبس تعزيری و ‪ ۱۰‬سال محروميت از فعاليت در احزاب و مطبوعات محکوم شده بود.

ميردامادی، دبيرکل جبهه مشارکت و نماينده اسبق مجلس شورای اسلامی، در جريان حوادث بعد از انتخابات رياست جمهوری، دستگير و بعد از ماه‌ها بازداشت، محاکمه شد.


حکم شش سال حبس تعزيری فيض الله عرب سرخی، عضو ارشد ستاد ميرحسين موسوی و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی نیز از سوی دادگاه تجديدنظر تاييد شد.

هاله سحابی عضو مادران صلح نيز پيشتر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق حضور مکرر در تجمعات غير قانونی و اخلال در نظم عمومی در مجموع به دو سال حبس و پرداخت مبلغ سيصد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده بود.

سارا توسلی،استاد دانشگاه و عضو هیات علمی و فرزند مهندس محمد توسلی رئیس دفتر سیاسی و عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران به اتهام حضور در حوادث عاشورا و تسليت به خانواده موسوی به شش سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

بسياری ديگر از فعالان سياسی و مدنی ايران محکوم به زندان های طولانی مدت شده اند و بسیاری نیز در بلاتکلیفی بسر می برند.

سازمان های مدافع حقوق بشر از جمله عفو بين‌الملل به سرکوب و زندانی شدن معترضان به انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ اعتراض کرده و از رهبران جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرده اند.

عفو بين الملل اخيرا در گزارش خود نوشت که سرکوب معترضان به ويژه پس از دستور آيت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در روز ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ برای پايان دادن به اعتراض‌ها شدت گرفت؛‌ عفو بين‌الملل در گزارش خود آورده است علی رغم دستور آيت الله خامنه‌ای اعتراض‌ها ادامه يافت.

عفو بين‌الملل تصريح می‌کند در ناآرامی‌های سال گذشته در ايران شمار اعدام‌ها افزايش يافت به طوری که از روز ۲۲ خرداد تا مراسم تحليف رياست جمهوری هر روز به طور متوسط دو نفر در ايران اعدام می‌شدند.

XS
SM
MD
LG