لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

چین: تحریم ایران نباید به مردم ضرر برساند


شواری امنیت
شواری امنیت
چین روز پنجشنبه اعلام کرد هرگونه تحریم شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران نباید زندگی مردم عادی را تحت تاثیر قرار دهد.

جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه، چین در این باره گفت: «ما بر این باوریم هرگونه اقدامی که از سوی شورای امنیت اتخاذ می‌‌شود باید به حل و فصل مسئله اتمی ایران از طریق گفت‌وگو و مذاکره بینجامد.»

خانم جیانگ یو همچنین تاکیدکرد که اقدامات شورای امنیت«نباید مردم ایران با زندگی عادی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در حالی این اظهارات را مطرح کرده است که پیشتر ایالات متحده اعلام کرده بود که پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران احتمالا تا ۲۱ ماه ژوئن (۳۱ خرداد ماه) در شورای امنیت به رای گذاشته خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر اظهار داشت که بهترین راه برای برون‌رفت از بن‌بست در مناقشه هسته‌ای ایران، مذاکره و گفت‌وگو است؛ و در عین حال تاکید کرد بحث بر سر پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران به معنای پایان تلاش‌های دیپلماتیک نیست.

واشینگتن اعلام کرده است که پنج عضو دایم شواری امنیت از پیش‌نویس تحریم ایران حمایت کرده‌اند.

این هفته، چین از ایران خواسته بود که همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بهبود بخشد.

چین و روسیه که پیش از این از پذیرفتن پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران اکراه داشتند، بنا به گفته واشینگتن با این پیش‌نویس موافقت کرده‌اند؛ این دو کشور در خلا به وجود آمده از تحریم‌های ایران تاکنون در بسیاری از بخش‌های اقتصادی ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
پیوستن روسیه به صف موافقان تحریم در شورای امنیت با انتقاد محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، همراه بوده است؛ این انتقاد نیز به نوبه خود با واکنش بسیار تند کاخ کرملین مواجه شد.

کاخ کرملین در واکنش به اظهارت محمود احمدی‌نژاد که از پیوستن روسیه به صف «دشمنان» ایران انتقاد کرده بود طی بیانیه‌ای گفته بود:«هيچکس هرگز نتوانسته که با عوام فريبی سياسی قدرت خود را حفظ کند. من اطمينان دارم که تاريخ هزاران ساله ايران خود شاهد اين مدعا است.»
XS
SM
MD
LG