لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

سپاه پاسداران از آمادگی برای اسکورت کاروان‌های کمک‌رسانی به غزه خبر داد


 نیروهای اسرائیلی در اطراف یک کشتی امدادی ایرلندی در نزدیکی غزه
نیروهای اسرائیلی در اطراف یک کشتی امدادی ایرلندی در نزدیکی غزه
نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در نیروی دریایی سپاه پاسداران، روز یکشنبه از آمادگی این نیرو برای اسکورت کاروان‌های کمک‌رسانی به نوار غزه خبر داد.

حجت‌الاسلام علی شیرازی با اشاره به حمله نیروهای اسرائیلی به کاروان کمک‌رسانی به غزه گفت: «باید دشمنان را در برابر یک حرکت خودجوش جهانی قرار دهیم و آنان را در رسیدن به اهداف شومشان ناکام بگذاریم.»

نماینده رهبر جهموری اسلامی در نیروی دریایی سپاه افزود: «نیروی دریایی سپاه پاسداران با اقتدار کامل آمادگی دارد که با همه توان وامکانات بالقوه‌اش کاروان‌های آزادی و صلح را که حامل کمک‌های انساندوستانه از سراسر جهان به مردم مظلوم و بی دفاع غزه است، اسکورت کند.»

روز دوشنبه گذشته ۹ فعال کمک‌رسانی به غزه در حمله نیروهای اسرائیلی کشته شدند که با واکنش‌ گسترده جهانی مواجه شد.

حمله به این کشتی که با پرچم ترکیه در آب‌های بین‌المللی به سوی غزه در حرکت بود، خشم ترکیه را برانگیخت و مناسبات دو کشور را به شدت تیره ساخت.

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در حالی از آمادگی نیروی دریایی سپاه برای اسکورت کشتی‌های کمک‌رسانی سخن گفته است که به تازگی، گرتا برلین یکی از سازمان‌دهنگان کمک‌رسانی به غزه، اعلام کرد این گروه از دریافت کمک‌های ایران خودداری کرده بود چرا که به گفته وی این گروه از دولت‌ها و گروه‌های تندرو کمک دریافت نمی‌کند.

از سوی دیگر درحالی که اسرائیل و ایران یکدیگر را دشمن عمده خود می‌دانند هرگونه حضور نظامی در نزدیکی مرزهای یکدیگر، از سوی طرف مقابل به اقدامی خصمانه تعبیر خواهد شد.

اسرائیل که نزدیک به سه سال است بیش از یک و نیم میلیون نفر را در نوار غزه را در محاصره قرار داده، می‌گوید این اقدام برای جلوگیری از ارسال اسلحه برای نیروهای حماس است.

ایران از جمله حامیان عمده حماس در منطقه است و به صورت علنی نیز تهران کمک‌های چندین میلیون‌ دلاری را در اختیار این گروه قرار داده است.

در همین حال روز یکشنبه عبدالرئوف ادیب‌زاده، مدیر امور بین الملل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد ایران، تا پایان هفته جاری دو کشتی حامل کمک‌های امدادی به سوی غزه می‌فرستد.

مدیر امور بین الملل جمعیت هلال احمر ایران افزود: «کمک بشر دوستانه بیشتر شامل مواد غذایی، اقلام دارویی و لوازم طبی خواهد بود.»

وی همچنین اظهار داشت که ابتدا قرار بود این کشتی‌ها توسط یک کشور واسطه اعزام شوند اما بنا به نظر مسئولان سازمان مقرر شد، کشتی‌های حامل کمک‌های بشر دوستانه و امدادگر به طور مستقیم و بدون واسطه از سوی ایران اعزام شوند.

به گفته این مسئول ایرانی این کمک‌ها «با هماهنگی فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ ارسال خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG