لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

کلینتون: ايران برای جلوگیری از تحریم دست به ماجراجويی خواهد زد


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، گفته است که انتظار می‌رود ایران در چند روز آینده برای جلوگیری از تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد، دست به ماجراجویی تازه‌ای بزند.

خانم کلینتون این سخنان را روز یکشنبه به هنگام آغاز سفر خود به آمریکای لاتین اعلام کرد. سفری که از محورهای آن گفت‌وگو در زمینه برنامه اتمی ایران اعلام شده است.

آن طور که خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش کرده‌اند، موضوع هسته‌ای ایران یکی از موضوعاتی است که وزیر خارجه آمریکا در ملاقاتش با رهبران آمریکای جنوبی، بخصوص مقام‌های برزیلی، در مورد آن به بحث خواهد پرداخت.

خانم کلینتون همچنین گفته است که مقام‌های ایرانی پیوسته در زمینه برنامه‌ی هسته‌ای خود از پاسخگویی طفره رفته‌اند.

وی اضافه کرده است که تهران از در راه بودن تحریم‌ها آگاه است و بنابر این برای جلب توجه دست به کار خواهد شد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا، برنامه هسته‌ای ایران و به طور مشخص غنی‌سازی اورانیوم را که کاربرد دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، مشکوک ارزیابی می‌کنند و ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه اتمی‌اش احتمالاً به دنبال دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای است.

گرچه مقام‌های تهران همواره چنین ادعایی را رد کرده‌اند اما کشورهای غربی با دنبال کردن روش‌های مختلفی از جمله مذاکره و تحریم، سعی در متقاعد کردن ایران به توقف غنی‌سازی داشته‌اند.

در ماه‌های اخیر سرپیچی تهران از توافقنامه تبادل سوخت هسته‌ای و اعلام آغاز تولید سوخت بیشتر غنی‌شده در داخل ایران، تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران را تشدید کرد و در نهایت آمریکا و متحدانش را مصمم ساخت که دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران به تصویب شورای امنیت برسانند.

ایران در تقابل با این اقدام سعی به یارگیری از میان اعضای غیردائم شورای امنیت کرد و با مشارکت برزیل و ترکیه، دو عضو غیر دائم این شورا، فرمول دیگری برای مبادله سوخت ارائه کرد.

پس از ارائه این طرح در چارچوب توافقنامه سه‌جانبه تهران، در حالی که ترکیه و برزیل از ضرورت مذاکره برای حل مسئله اتمی ایران و نیز اجتناب از تحریم‌ها تازه سخن می‌گفت، کشورهای غربی چنین اقدامی را ناکافی ارزیابی کردند و حتی وزیر خارجه آمریکا، توافق تهران را «ترفندی آشکار» برای خلاصی از دور تازه تحریم‌ها ارزیابی کرد.

انتظار می‌رود که در هفته‌های آتی، پیش‌نویس دور چهارم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران که اکنون با همراهی چین و روسیه مواجه شده، در شورای امنیت به رأی گذاشته شود.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته از قول دیپلمات‌های شورای امنیت نوشته بود که امکان دارد «تنها ۱۲ عضو از ۱۵ عضو شورا به قطعنامه رأی مثبت دهند».

به گفته این دیپلمات‌ها، لبنان و ترکیه و برزیل احتمالاً به تازه‌ترین قطعنامه شورای امنیت علیه تهران رأی ممتنع یا منفی خواهند داد.

در همین زمینه برزیل روز سه‌شنبه در عین تأکید دوباره بر مخالفت کشورش با هر گونه تحریم تازه علیه تهران، اعلام کرد که در صورت تصویب این تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل برزیل آنها را محترم خواهد شمرد.
XS
SM
MD
LG