لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

پوتین: در مورد تحریم‌های جدید علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد


ولادمیر پوتین،نخست وزیر روسیه، در کنفرانس خبری نشست سیکا
ولادمیر پوتین،نخست وزیر روسیه، در کنفرانس خبری نشست سیکا
ولادیمیر پوتین‌‌‌، نخست‌وزیر روسیه‌‌‌‌‌‌‌، روز سه‌شنبه در حاشیه اجلاس امنیت منطقه‌ای آسیا [سیکا]، در استانبول اعلام کرد که در مورد اتخاذ دور جدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، به صورت عملی توافق به دست آمده است.

به گزارش خبرگزاری روسیه، ایتارتاس، آقای پوتین در یک کنفرانس خبری در حاشیه این اجلاس گفت که پس از کار بسیار بر روی پیش‌نویس این قطعنامه بر این باوریم که برای تصویب آن اجماع وجود دارد.

نخست‌وزیر روسیه در عین حال با تأکید بر اینکه تحریم‌ها نباید بسیار شدید باشد، گفت که این تحریم‌ها نباید به گونه‌ای باشد که مردم ایران را در شرایط پیچیده قرار داده و به صورت مانعی در جهت روند صلح‌آمیز برنامه‌های اتمی این کشور عمل کند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه از قول یکی از مقامات ارشد روسیه گزارش داد که اجماع کامل بر روی تحریم‌های تازه علیه ایران حاصل شده و هیچ گونه مشکلی در تصویب آن وجود ندارد.

تأیید اجماع بر سر اتخاذ تحریم‌های جدید از سوی مقام‌های روس در حالی است محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود در استانبول، بار دیگر از رهبران روسیه خواسته بود که «در کنار دشمنان ایران قرار نگیرند» و با یادآوری روابط دوستانه دو کشور، تصریح کرده بود که در این زمینه انتخاب نهایی با دولتمردان روسیه است.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، هشدار داد که رویکرد روس‌ها می‌تواند تأثیری منفی در روابط دوجانبه تهران و مسکو بر جای گذارد و افزود که «حرکت به سمت منافع زودگذر به نفع مردم و کشورهای منطقه نخواهد بود و باید روابط بر اساس رویکردهای راهبردی تنظیم شد».

دیدار با رئیس جمهور ایران


نخست‌وزیر روسیه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره احتمال دیدار وی با محمود احمدی‌نژاد گفت که اگر «لازم باشد و فرصتی پیش آید» درباره مسئله هسته‌ای ایران با آقای احمدی‌نژاد گفت‌وگو خواهد کرد.

آقای پوتین این سخنان را در حالی بیان کرد که همزمان محمود احمدی‌نژاد که وی نیز در اجلاس سیکا حضور دارد به خبرنگاران گفت که درصورت اتخاذ دور جدید تحریم‌ها علیه ایران این کشور دیگر بر سر برنامه اتمی‌اش مذاکره نخواهد کرد.

آقای احمدی نژاد ضمن هشدار به کشورهای غربی گفت اگر غرب فکر می‌کند که پس از اتخاذ تحریم‌های تازه می‌تواند دوباره با ما بر سر میز مذاکره بنشیند، اشتباه کرده‌است.

شورای امنیت از روز دوشنبه به وقت نیویورک، درباره بسته تحریم‌های ایران تشکیل جلسه داد. به گفته فرهان حق، سخنگوی سازمان ملل، ۱۵ عضو شورای امنیت، در این جلسه حضور پیدا کردند تا درباره این پیش‌نویس بحث‌ و گفت‌وگو کنند.

قرار است اعضای شورای امنیت سازمان ملل پس از دو دوره گفت‌وگو پشت درهای بسته در روزهای اخیر تا ساعاتی دیگر درباره اتخاذ دور دور چهارم تحریم‌ها بین‌المللی علیه ایران تصمیم‌گیری کنند.

کشورهای غربی از آن بیم دارند که ایران در پوشش برنامه‌های اتمی خود اهداف نظامی را دنبال کند.

مقامات جمهوری اسلامی ضمن رد هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود تأکید می‌کند.

اگر پیش‌نویس مورد نظر آمریکا در شورای امنیت به تصویب برسد، تحریم تسلیحاتی ایران گسترش می‌یابد، بانکداری ایران تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد و ایران از فعالیت در بخش‌های حساس نظیر استخراج اورانیوم در خارج از خاک خود منع می‌شود؛ برنامه موشکی ایران نیز هدف دیگر این تحریم‌هاست.

در صورت تصویب این تحریم‌ها، فروش هشت نوع از سلاح‌های سنگین و از جمله تانک به ایران ممنوع می‌شود.
XS
SM
MD
LG