لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

اوباما: سالگرد انتخابات ایران، یادآور قتل بی گناهان


باراک اوباما
باراک اوباما
باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، پس از تصويب چهارمین قطعنامه تحريمی عليه ايران در سخنرانی گفت: هدف اين تحريم ها مردم ايران نيستند و راه برای ديپلماسی بسته نيست. اوباما با اشاره به نقض حقوق بشر در ايران افزود «شنبه سالگرد انتخابات ايران است و دنيا سرکوب معترضان و قتل بی گناهان را به ياد می آورد.»

باراک اوباما چهارشنبه گفت: «امروز شورای امنيت شديدترين تحريم ها را عليه ايران تصويب کرده است. ايران سال ها است که به تعهدات بين المللی خود در چارچوب معاهده ان پی تی- پیمان منع گسترش سلاح های کشتار جمعی- عمل نکرده، به قطعنامه های شورای امنيت بی اعتنايی کرده و تعهدات خود به آژانس بين المللی انرژی اتمی را زير پا گذاشته است.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون طی شش قطعنامه از ايران خواسته است که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. چهار قطعنامه ازاين شش قطعنامه، تحريم هايی را عليه ايران اعمال می کنند.

ايران تاکنون با سرپيچی از در خواست شورای امنيت برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است. رهبران ایران از جمله محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، بارها قطعنامه های شورای امنیت را «بی ارزش» دانسته اند. آقای احمدی نژاد در مورد چهارمین قطعنامه تحریمی علیه تهران گفت این قطعنامه «پشيزی» نمی ارزد.

آقای اوباما افزود: «از نخستين روز رياست جمهوری من به ايران پيشنهاد مذاکره بر اساس احترام و منافع مشترک دادم. ما به همراه آلمان، روسيه، چين و بريتانيا با مقامات ايرانی به مذاکره نشستيم.»

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «ما خواستار پايان انزوای سياسی و اقتصادی ایران و آينده بهتر برای مردم این کشور هستیم. تنها شرط آن اين است که دولت ايران به تعهدات بين المللی خود عمل کند... ايران حق دسترسی به فن آوری هسته ای صلح آميز را دارد. امری که در چارچوب ان پی تی نوشته شده است. ما حق ايران را محترم می شماريم .»

«امنيت واقعی از طريق سلاح هسته ای به دست نمی آيد»

باراک اوباما با ابراز نگرانی از برنامه هسته ای ایران گفت: «ایران تنها عضو و متعهد به ان پی تی، است که هنوز نتوانسته صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی اش را به آژانس بین المللی انرژی اتمی، ثابت کند.»

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در صدد است در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی استفاده کند. ايران اين اتهام را رد می کند.

رئیس جمهوری ایالات متحده در مورد تحریم های جدید گفت: «اين تحريم ها برنامه های هسته ای و موشکی ايران و برای نخستین بار برنامه های نظامی متعارف اين کشور را مورد هدف قرار داده است.»

وی افزود «این تحريم ها شامل موسسات و نهادهای متعلق به سپاه نيز می شود که از طريق فعاليت های غير قانونی که هزينه آن را مردم ايران متحمل شدند ، ثروت اندوخته اند.»

آقای اوباما گفت: دولت ايران بايد متوجه شود که امنيت واقعی از طريق سلاح هسته ای به دست نمی آيد بلکه تهران از طريق تعهد به قوانین بين المللی و ثابت کردن نیت صلح آمیز خود می تواند به امنیت واقعی برسد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: «ايران يک شبه تغيير نمی کند ولی اين تحريم ها نشان می دهد که هزينه برای لجاجت دولت ايران بالا رفته است.»

باراک اوباما با اشاره به نقض حقوق بشر در ایران و سالگرد انتخابات ایران گفت: « شنبه یک سال از انتخابات ایران می گذرد و مردم ایران توجه جهان را به خود جلب کرده بودند.»

او افزود: « دنیا به یاد می آورد که دولت ایران چگونه بی گناهان را به قتل رساند و مخالفان را سرکوب کرد از جمله زن جوانی که در خیابان کشته شد
XS
SM
MD
LG