لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳

کشورهای غربی به عدم همکاری ايران با گزارشگران حقوق بشر اعتراض کردند


شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو.
شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو.
دولت های غربی روز پنجشنبه از نقض حقوق بشر در ايران و نيز خودداری جمهوری اسلامی از همکاری با کارشناسان سازمان ملل در اين زمينه انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی این اعتراض در شورای حقوق بشر در ژنو مطرح شده است که يک مقام رسمی جمهوری اسلامی مدعی شد که پنج گزارشگر ويژه حقوق بشر از ايران بازديد کرده اند.

الين دوناهو، سفير آمريکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در جريان جلسه بررسی پرونده نقض حقوق بشر در ايران به مدارکی اشاره کرد که در تضاد با گفته های نماينده جمهوری اسلامی بود و گفت:« هيچگونه گزارشگر ويژه حقوق بشر از سال ۲۰۰۶ به بعد (چهارسال پيش تاکنون) به ايران سفر نکرده و تمامی درخواست های پس از آن رد شده است.» وی از ايران خواست با گزارشگران حقوق بشر همکاری کند.

سفير آمريکا در شورای حقوق بشر پس از پايان جلسه به خبرنگاران گفت:« ايران در دو جبهه – پرونده فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی و پرونده نقض حقوق بشر – ناقض مسووليت های بين المللی خود است.»

الين دوناهو افزود:«اميدهای واهی و توخالی کافی نيست و زمان آن رسيده که ايران کاری عملی و درست و به جا درباره وضعيت حقوق بشر انجام دهد.»

سفير نروژ هم گفت که کشورش نمی تواند به هيچ وجه خودداری جمهوری اسلامی از اجازه ورود گزارشگران ويژه حقوق بشر در امر شکنجه به ايران را قبول کند.

وی افزود:« دولت جمهوری اسلامی پيشتر گفته بود که يک دعوتنامه هم حتی صادر کرده اما اين با حقايق در تضاد است.»

پيتر گودمن، سفير بريتانيا در شورای حقوق بشر سازمان ملل هم به کوتاهی ايران در همکاری با گزارشگران ويژه حقوق بشر اشاره کرده و از آن انتقاد کرد.

محمد جواد لاريجانی، نماينده حاضر ايران در شورای حقوق بشر سازمان ملل هم اين اتهام ها را رد کرده و گفت دعوت جمهوری اسلامی از گزارشگران حقوق بشر به قوت خود باقی است.

آقای لاريجانی گفت: ما پيشتر از اين پذيرای پنج گزارشگر ويژه حقوق بشر بوده ايم و در آينده نزديک، حضور دوباره آنها به اشکال ديگر را اجرا می کنيم.

وی همچنين به اتهام های مطرح شده از سوی آمريکا اشاره کرد و گفت خيلی از اين اتهامات بی پايه و اساس است و دقيق نيست.

محمد جواد لاريجانی گفت:«آمريکا بهتر است به سابقه نقض حقوق بشر در ايالات متحده و تعصب، بيگانه هراسی، اسلام هراسی و ديگر انواع هراس ها نگاه بياندازد.»

گزارش مستقل شورای حقوق بشر سازمان ملل می گويد در پنج سال گذشته و به رغم اين که رييس جمهوری سابق ايران محمد خاتمی دعوت دائمی از گزارشگران حقوق بشر را در سال ۲۰۰۳ (هفت سال پيش) متعهد شده بود، نتوانسته هيچ گزارشگر و نماينده ای به ايران بفرستد.»
XS
SM
MD
LG