لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

رهنورد: ملت در ۲۵ خرداد گل سکوت ارائه داد و گلوله آتشين دريافت کرد


زهرا رهنورد
زهرا رهنورد
زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی، در بيانيه ای در آستانه سالگرد انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ به جمع بندی خواسته های مخالفان پرداخته و نوشته است در جريان حوادث پس از انتخابات حاکميت، گره ای را که می توانست با سر انگشت تدبير حل کند به دندانهای کُند، تير و تفنگ، و زندان سپرد.

با اعلام پيروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری در ۲۲ خرداد سال گذشته تهران و برخی شهرهای ايران شاهد راهيپمايی های اعتراضی مخالفان بود که به گفته مقامات دولتی در اين اعتراضات دهها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.


زهرا رهنورد در اين بيانيه در خصوص نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران گفته است :« تمام آرزوهای ملت ايران برای تغيير با يک مهندسی پنهانی و دستکاری در رأی مردم بر باد رفت؛ اقدامی که ابتدا به تقلب در انتخابات و بعدها به کودتای انتخاباتی مشهور شد.»

همسر ميرحسين موسوی با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفته است:« از فردای بيست و دوم خرداد، مردم صادقانه و مشفقانه اعلام کردند «رأی ما کجاست» که ناگهان بصورت بيسابقه ای با ضرب و شتم و سرکوب و گلوله و زندان و مرگ و شهادت روبرو شدند؛ اقدامی که هيچ حاکميتی در حق ملت خود انجام نمی دهد، مگر آنکه بخواهد به ديکتاتوری خود افتخار کند.»

زهرا رهنورد با انتقاد از رويکرد رهبران جمهوری اسلامی در قبال معترضان به نتيجه انتخابات تاکيد کرده کرده است که انها «کاه مطالبات را به کوهی از مطالبات تبديل کرد».

وی گفته است:«ملت در روز پرشکوه بيست و پنجم و سی ام خرداد، گل سکوت ارائه داد و گلوله آتشين دريافت کرد و به ياد روزهای انقلاب کبير اسلامی که می گفت «ما به تو گل داديم، تو به ما گلوله»، ملت بزرگ ايران حق خواهی شرافتمندانه خود را تکرار کرد. اما حاکميت، گره ای را که می توانست با سر انگشت تدبير حل کند به دندانهای کُند، تير و تفنگ، و زندان سپرد و کاه مطالبات را به کوهی از مطالبات تبديل کرد و امروز شاهد مقاومت و تعميق جريان عظيم جنبش سبز در بستر تاريخی و معاصر ايران هستيم».

زهرا رهنورد با تاکيد بر اين که «جنبش سبز»، جنبشی برانداز نيست تاکيد کرده است که حاکميت می تواند با پذيرش «حداقل مطالبات ملت»بطور نسبی «شرايط بحرانی» را آرام کند.

خانم رهنورد همچنين کف مطالبات معترضان را در هفت محور جمع بندی کرده است.

زهرا رهنورد اين مطالبات را اين گونه دسته بندی کرده است:« آزادی بدون قيد و شرط زندانيان سياسی، آزادی مطبوعات، قلم، بيان و انديشه، برگزاری انتخابات آزاد، اقدام به حل و فصل قوانين تبعيض آميز و قیّم مآبانه نسبت به زنان، موضعگيری واقع گرايانه در برابر تحريمهايی که عمدتاً ناشی از رفتار غلط حاکميت در سطح ملی و بين المللی است با جلب رضايت مردم، احترام به اقليتها و ايجاد امکانات رشد و توسعه فرهنگی برای تکثرهای قومی و زبانی به عنوان فرصتی برای شکوفايی، با اعتماد بر وحدت ملی، عذرخواهی و دلجويی از بيت مکرم حضرت امام خمينی (ره) و عذرخواهی از شخص حاج سيد حسن آقای خمينی، رزمنده ديرينه جبهه های جنگ تحميلی و عالم امروزی حوزه های علميه و تنبيه حرمت شکنان».

درهمین زمینه قرار بود به در خواست میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از رهبران معترضان راهپیمایی در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود . اما این دو در بیانیه ای روز پنج شنبه اعلام کردند برای «حفظ جان مردم» این راهپیمایی برگزار نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG