لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۶

توصیف جدید احمدی‌نژاد از تحریم‌ها؛ «تیر خلاص به شورای امنیت»


محمود احمدی‌نژاد که برای بازدید از نمایشگاه اکسپو در شانگهای به سر می‌برد، بار دیگر با انتقاد از قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه ایران، این قطعنامه را فاقد ارزش حقوقی و «تیر خلاص» به شورای امنیت سازمان ملل خواند.

رئیس دولت دهم در کنفرانسی خبری در شهر شانگهای چین، افزود که این قطعنامه نشان داد که شورای امنیت ابزاری در دست دولت آمریکاست.

وی ادامه داد که این قطعنامه «شکست و افتضاح» برای بانیان آن است و به معنای «پایان شعار تغییر و پایان رئیس جمهور آمریکاست».

رئیس دولت دهم همچنین با حمله به دولت و رئیس جمهور ایالات متحده، قطعنامه شورای امنیت علیه ایران را تیر خلاصی به دولت آمریکا و رئیس جمهور این کشور خواند و دولت آمریکا را متهم کرد که «می‌خواست با فریبکاری همزمان هم کشورها را اشغال کند و هم میلیون‌ها انسان را قتل عام کند و از دیکتاتورترین‌ها حمایت کند و از سوی دیگر شعار آزادی و حقوق بشر سر دهد».

شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از هفته‌ها گفت‌وگو بر سر چگونگی اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه این هفته در قالب قطعنامه ۱۹۲۹، چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را از تصویب گذارند.

این قطعنامه که از حمایت چین و روسیه، دو متحد اقتصادی ایران برخوردار است، پس از آن شکل گرفت که تعلل ایران در پذیرش پیشنهاد وین برای مبادله سوخت، و اقدام ایران برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی در داخل کشور، موجب افزایش تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران شد.

آمریکا و متحدان غربی‌اش که مظنون به احتمال نظامی بودن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران هستند، پس از آنکه ترکیبی از روش‌های مذاکره و تحریم را برای متقاعد شدن جمهوری اسلامی به توقف غنی‌سازی آزمودند اکنون تحریم‌های تازه را راهی برای افزایش فشارها بر ایران می‌دانند.

«نمی‌گذاریم خاورمیانه را ببلعند»

محمود احمدی‌نژاد در ادامه این نشست خبری افزود که برخی از کشورها اعلام کرده‌اند که این قطعنامه می‌خواهد راه را برای دیپلماسی باز کند اما واقعیت آن است که ما با آمریکا مواجه هستیم.

وی ادامه داد که «دولت آمریکا می‌خواهد با سوءاستفاده از شورای امنیت مقاصد خود را به ملت‌ها تحمیل کند، اما اگر هزار بار بالا و پایی بروند، اجازه نمی‌دهیم خاورمیانه را ببلعند».

رئیس دولت دهم صدور قطعنامه علیه ایران را «موضوعی فرعی» خواند و آمریکا را متهم کرد که به دنبال آن است که «رژیم صهیونیستی را نجات دهد» اما تأکید کرد که «اسرائیل با این چیزها زنده نخواهد شد».

وی اضافه کرد: «آمریکا مخالف بمب اتم نیست، برای اینکه رژیم صهیونیستی را به بمب اتم مجهز کرد و از جنایات آن رژیم حمایت می‌کند».

«تلاش کردیم آمریکا در چاه نیفتد»

محمود احمدی‌نژاد در همین کنفرانس خبری اعلام کرد که «کشوری که باید از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخراج شود، آمریکاست» و این گفته را این طور توضیح داد که «دولت آمریکا بمب هسته‌ای ساخته و استفاده کرده است و امروز با بمب اتم ملت‌ها را تهدید می‌کند».

وی اضافه کرد که آنها قطعنامه صادر می‌کنند تا با ما گفت‌وگو کنند، اما این منطق قلدرها و زورگوهاست چرا که به گفته وی «گفت‌وگو در فضای دوستانه و نه دشمنی معنا پیدا می‌کند».

وی ادامه داد: «ما تلاش کردیم آمریکا در چاه نیفتد، اما صهیونیست‌ها اصرار دارند که دولت آمریکا را ساقط کنند».

صدور قطعنامه تازه شورای امنیت علیه ایران، از سوی دو کشور ترکیه و برزیل که به آن رأی منفی داده‌اند، فرصت‌سوزی توصیف شده است اما با این حال برخی کشورهای اروپایی حتی بر ضرورت تشدید یکجانبه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG