لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

اروگوئه ۱۰ نفری فرانسه را متوقف کرد


تیم ملی فرانسه، نایب قهرمان دور قبل رقابت‌های جام جهانی فوتبال، در پیکار با تیم اروگوئه در حالی صفر بر صفر متوقف شد که حریف آمریکای جنوبی و قهرمان سال‌های دور ۱۹۳۰ و ۱۹۵۰ از دقیقه ۸۱ ده نفری به بازی ادامه داد.

با این تساوی هر چهار تیم گروه اول یک امتیازی شدند و تنها گل زده تیم‌های آفریقای جنوبی و مکزیک آنان را بالاتر از دو تیم آمریکای جنوبی و اروپا قرار داد.

در ورزشگاه گرین پوینت کیپ تاون دو تیم با پیشینه قهرمانی می‌دانستند که پیروزی می‌تواند پیشتازی زودهنگام گروه سکویی برای صعود به مرحله حذفی باشد. اما هیچکدام نتوانستند از یک بازی نه چندان دلچسب ذخیره‌ای با ارزش به دست آورند.

حاصل این مسابقه تنها نخستین کارت قرمز جام جهانی بود که به نیکولاس لودیه رو از اروگوئه رسید.

به نوشته سایت فیفا، مشکلات فرانسه در یورو ۲۰۰۸ و رقابت‌های انتخابی جام جهانی فعلی عاملی بود تا تیم فرانسه حرکتی آرام به آفریقای جنوبی داشته باشد و برایشان حساب ویژه‌ای باز نشود.

با این حال آنان در ابتدای بازی به همه یادآور شدند که قدرت قابل توجهی همراه با حرکت‌های نرم پا به توپ دارند.

پس از هشت دقیقه به همان گونه که انتظار می‌رفت، فرانک ریبری در قلب، بهترین حرکات تهاجمی خود را نشان داد و تنها سیدنی گاوو دانست که چه پاس گرانبهایی از سوی مهاجم تیم بایرن مونیخ را هدر داده است.

ریبری به زیبایی از راست گریخت و پاسی را برای گاوو فرستاد که گل را مطمئن نشان می‌داد، اما تلاش مهاجم تیم لیون در ضربه با پای راست فاقد اعتماد به نفس لازم بود و توپ عرض مقابل دروازه را طی کرد و از کنار دیرک عمودی مخالف به بیرون رفت.

در نیمه اول فرانسه برتری خود را حفظ کرد و نیکولا آنلکا، که یک شب ناامید کننده را سپری کرد، از ارسال توپ توسط یوآن گورکوف باید ضربه درستری به توپ می‌زد تا یک ضربه سر بی‌حاصل.

حضور دیه گو فورلان نشان داد که تیم فرانسوی ریمون دومنش هرگز نمی‌توان آسوده از خطر گلزنی تیم اروگوئه باشد.

مهاجم ارزنده تیم اتله تیکو مادرید در دقیقه ۱۶ توانایی‌اش را با شلیکی تماشایی از پشت محوطه جریمه نشان داد که هوگو لوریس با دفع ناقص آن مانع رسیدن توپ به تور دروازه شد.

با این حال فرانسه با بازی مؤثر ابو دیابی در میانه میدان و فشار گورکوف همچنان کنترل بازی را دست گرفت.

دومنش برای تقویت تیم خود تیری هانری را به زمین فرستاد. اما ستاره سال‌های پیش در آرسنال، دیگر آن مهاجم روان و گلزن نبود. اروگوئه در فرصتی که فورلان توپ را از مقابل دروازه به بیرون زد، فرصت برتری را از دست داد.

با کارت زرد دوم لودیه رو، بازیکن جانشین، به دلیل خطای آشکار روی سانیا، اروگوئه ۱۰ نفری شد و فرانسه، قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸، با فرصتی که به دست آورد، حالت سراسر تهاجمی به خود گرفت. اما هر چه کوبید روزنه‌ای در دفاع اروگوئه نیافت.

هند مدافع تیم اروگوئه در برابر ضربه هانری از فاصله نزدیک به درستی از سوی یوئیچی نیشی مورا داور ژاپنی، غیرعمد و بی‌تأثیر در حرکت توپ شناخته شد.

در ۹ دقیقه وقت باقی مانده و سه دقیقه وقت تلف شده اروگوئه ۱۰ نفری از دروازه‌اش دفاع کرد. پس از سوت پایان مردان اروگوئه از شادی یکدیگر را در آغوش گرفتند. اما فرانسوی‌ها با ضعف در گلزنی، از ناراحتی صورت خود را پوشانده بودند.

این مسابقه ۶۴هزار و یکصد تماشاگر با بلیت پیش‌فروش داشت.
XS
SM
MD
LG