لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

نيروی انتظامی از بازداشت تعدادی از معترضان در تهران خبر داد


تصویر مربوط به حوادث سال گذشته است
تصویر مربوط به حوادث سال گذشته است
همزمان با انتشار گزارش هایی درباره درگيری های پراکنده در برخی ازنقاط تهران در روز شنبه ، جانشين فرمانده نيروی انتظامی تاييد کرده است که تعدادی از معترضان در اين روز بازداشت شده اند.

سرتیپ احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی، روز شنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، گفته است در تهران «تعداد اندکی» از معترضان توسط ماموران اطلاعاتی دستگير شدند.

سرتیپ احمدرضا رادان درباره وضعيت بازداشت شدگان گفته است: «تکليف بازداشت‌شدگان ظرف امشب و پس از تکميل پرونده تعيين خواهد شد.»

در همين حال گزارش های رسيده از تهران حاکی از ان است که در سالروز برگزاری انتخابات رياست جمهوری، درگيری‌های پراکنده‌ای در چند نقطه مرکزی شهر ميان معترضان و نيروهای دولتی رخ داده است.

چند شاهد عينی در گفت‌وگو با راديو فردا تأييد کرده‌اند که شماری از معترضان بدون سر دادن هيچ شعاری در حوالی ميدان انقلاب حضور يافته‌اند و با سرکوب نيروهای امنيتی روبه‌رو شده‌اند.

يک شاهد عينی که در حوالی ميدان انقلاب حضور داشت به راديو فردا گفت که مأموران امنيتی و بسيج با مسدود کردن خيابان دانشگاه اقدام به ضرب و شتم گروه‌هايی کرده‌اند که تصميم به تجمع در اين منطقه را داشتند.

بر اساس اين گزارش نيروهای بسيج با استفاده از باتوم سعی در پراکندن معترضان و ممانعت از شکل‌گيری هر گونه تجمع در اطرافغ ميدان انقلاب دارند.

اين شاهد عينی شمار نيروهای حاضر در منطقه ميدان انقلاب و خيابان‌های اطراف را بالغ بر پنج هزار نفر تخمين زده و آنها را مرکب از نيروهای بسيج، لباس‌شخصی‌ها و يگان‌های ويژه توصيف کرده‌است.

وی می‌گويد که در خيابان‌های مرکزی تهران حدفاصل ميدان امام حسين و ميدان آزادی، حضور مأموران امنيتی بر سر خيابان‌های ورودی به اين مسير چشمگير است.

اين شاهد عينی همچنين به استفاده از گاز اشک‌آور با هدف ممانعت از شکل‌گيری تجمع‌های اعتراضی و نيز جلوگيری از حضور مردم در مقابل دانشگاه تهران اشاره کرده است.

يک شاهد عينی ديگر هم از خيابان ۱۲ فروردين در حوالی ميدان انقلاب به راديو فردا گفت که معترضان با هجوم شديد نيروهای بسيج، لباس‌شخصی‌ها و يگان ويژه روبه‌رو شده‌اند.

هر دو شاهد عينی تأييد کرده‌اند که معترضان بدون سر دادن هيچ شعاری در حوالی ميدان انقلاب حضور يافته‌اند.

تلاش معترضان برای تجمع در خيابان‌های مرکزی شهر در حالی است که پيشتر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی با اشاره به بهانه‌جويی‌ها و عدم همراهی وزارت کشور دولت دهم برای صدور مجوز راهپيمايی آرام در روز ۲۲ خرداد، از لغو برنامه قبلی خود برای برگزاری اين راهپيمايی با هدف «حفظ جان و مال مردم» خبر داده بودند.

مقام‌های انتظامی و امنيتی، پيش از ۲۲ خرداد هشدار داده بودند که با هر گونه تجمع به گفته آنها «غيرقانونی» در اين روز برخورد خواهد شد و در روزهای اخير نيز تهران شاهد رزمايش ارتقای امنيت بود با هدف سنجش «آمادگی نيروها از جهات سرعت و دقت در مأموريت‌ها» بود.

در همين حال وب سايت کلمه نزديک به ميرحسين موسوی، اعلام کرد که شامگاه روز جمعه ۲۱ خرداد، فرياد الله اکبر معترضان از جای جای تهران به گوش رسيده است.

کلمه همچنين به نقل از شاهدان عينی افزود که «طنين الله اکبر» در مناطق تهران در شامگاه روز جمعه را قابل مقايسه با روزهای ابتدايی پس از انتخابات بوده است.

اين موضوع در برخی از ويدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نظير يوتيوب و فيس‌بوک انعکاس يافته است گرچه برای راديو فردا تأييد زمان و مکان اين فيلم‌های ويدئويی که توسط شهروندان روزنامه‌نگار در شبکه‌های اجتماعی انعکاس يافته است، ممکن نيست.

پس از شکل‌گيری اعتراض‌ها به نتايج اعلام شده انتخابات رياست جمهوری خرداد ۸۸ که از نخستين روزها با سرکوب شديد نيروهای نظامی و امنيتی مواجه شد، معترضان به سر دادن فرياد الله اکبر از فراز پشت بام‌ها روی آوردند.

با اين حال به رغم آنکه هيچ فراخوانی برای «سر دادن الله اکبر» در شب نخستين سالگرد برگزاری انتخابات رياست جمهوری دهم از سوی معترضان منتشر نشده بود، شهروندان تهرانی به گواه وب‌سايت‌های نزديک به جنبش سبز، «به طور خودجوش» اقدام به اين کار کردند.

از زمان شکل‌گيری اعتراض‌ها در خرداد ۸۸، صدها روزنامه‌نگار و فعال مدنی و سياسی، از جمله چهره‌های اصلی احزاب و تشکل‌های حامی ميرحسين موسوی و مهدی کروبی توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده‌اند و پس از محاکمه در دادگاه‌های انفرادی و گروهی بيشتر اين افراد با احکام سنگين و حبس‌های طويل‌المدت روبه‌رو شده‌اند.

همچنين ده‌ها تن در جريان سرکوب اعتراض‌ها به نتايج انتخابات جان خود را از دست داده‌اند و مقام‌های دولتی دستگيری دست کم چهار هزار نفر در يک ماهه اول پس از برگزاری انتخابات را تأييد کرده‌اند که رفته رفته بر شمار اين تعداد دستگيرشدگان افزوده شد.
XS
SM
MD
LG