لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

توافق وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای تحریم مضاعف ایران


وزیران خارجه اتحادیه اروپا، روز دوشنبه به توافق رسیدند تحریم‌های بیشتری علاوه بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران وضع کنند.

تحریم‌های اتحادیه اروپا در صورت اجرا به ویژه بخش نفت و گاز و پالایشگاه‌های ایران را هدف قرار می‌دهد.

به گفته وزیران خارجه اتحادیه اروپا، این تحریم‌ها که احتمال دارد از ماه آینده میلادی به اجرا درآید، همچنین بخش بازرگانی و کالاهایی را که مصرف دوگانه دارد، در برخواهد گرفت؛ این تحریم‌ها افزون بر این، بخش بانکداری، بیمه و صنعت حمل و نقل ایران را هدف قرار می‌دهد که بخش کشتیرانی و ترابری هوایی از جمله آنها خواهد بود.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان رو ز دوشنبه با اعلام این خبر، این اقدام را «نشان مهمی از عزم» این اتحادیه توصیف کرد.

توافق وزیران خارجه اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه برای تایید نهایی در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح خواهد شد.

همزمان با توافق وزیران خارجه اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های مضاعف علیه ایران، کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی این اتحادیه، اعلام کرده است که در نامه‌ای به سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، از وی خواسته است که مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران از سر گرفته شود.

در بخشی از این نامه که در خبرگزاری‌ها منتشر شده آمده است: «به نظر من اکنون بیش از هر زمان دیگری اقتضا می‌کند که ما زمان را از دست ندهیم و این امر را انجام دهیم.»

کاترین اشتون همچنین تاکید کرده است آمادگی دارد در «کوتاه‌ترین زمان ممکن» با سعید جلیلی دیدار کند.

از سوی دیگر در تهران، روز دوشنبه سفیر اسپانیا، که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، به خاطر بیانیه اخیر کاترین اشتون درباره وضعیت حقوق بشر در ایران به وزارت خارجه احضار شد.

کاترین اشتون در بیانیه خود تاکید کرده بود که وضعیت حقوق بشر در ایران، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به وخامت گراییده است و اعلام کرد اتحادیه اروپا مردم ایران ار فراموش نکرده است.
XS
SM
MD
LG