لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

واکنش وزیر دفاع ایران به تحریم‌های جدید شورای امنیت


احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران، که نام وی در فهرست تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی دیده می‌شود، روز پنجشنبه قطعنامه جدید شورای امنیت علیه ایران را بی‌اثر توصیف کرد و افزود که این قطعنامه شکسته شدن «ابهت پوشالی» دولت‌های غربی را در پی دارد.

آقای وحیدی که به پرسش‌های واحد مرکزی خبر، وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، پاسخ می‌داد، اضافه کرد که «ایـران در زمینه ساخت و تولید انبوه توپ، تـانک، بـالگرد و کشتی‌هـای جنگی خودکفاست و تحریم‌های اخیر نشان‌دهنده تسلط نداشتن قدرت‌های استکباری و شورای امنیت به موضوعات و عمق کینه و سوء نیت آنان با ملت ایران است».

قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل که خواستار اعمال دور چهارم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی است و از سوی هیلاری کلینتون به عنوان «مهم‌ترین تحریم‌هایی که ایران تاکنون با آن مواجه بوده» ارزیابی شده است، از جمله شرکت‌هایی را در رابطه با فعالیت موشکی و هسته‌ای ایران هدف قرار داده است.

مقام‌های روس نیز که از دسامبر ۲۰۰۵ به این سو، در اجرای توافق تحویل سامانه موشکی اس- ۳۰۰ به ایران تعلل کرده‌اند، به تازگی گفته‌اند که محدودیت‌های در نظر گرفته شده در این قطعنامه، تحویل این سامانه دفاعی به ایران را نیز در بر می‌گیرد.

با این احمد وحیدی وزیر دفاع ایران می‌گوید که «در قطعنامـه اخیر، قـدرت‌های استکباری فـروش تسلیحات را بـه ایران تحریم کردند که ما نه تنها طالب این گونه تسلیحات نیستیم بلکه توان و آمادگی صادرات آنها را نیز داریم».

وی تأکید کرده است که قطعنامه‌هایی از این دست «آثار معکوس» دارد و افزود که «تحریـم شرکت‌های راهسازی، سد سـازی، عمرانی و مانند اینها نـه تنها مـانع تـوسعه کشور نمی‌شود بلکه جوانان و نخبگان ما را بـرای خودکفایی بیشتر تشویق می‌کند».

پیش از این جانشین فرماندهی سپاه پاسداران ایران نیز در واکنش به تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل که از جمله سپاه پاسداران و شرکت‌های اقتصادی وابسته به این نهاد نظامی را هدف قرار داده است، گفته بود که سپاه نگران تشدید تحریم‌ها نیست.

سرتیپ پاسدار حسین سلامی، در تشریح موضع سپاه در قبال قطعنامه تازه شوراى امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهورى اسلامى گفته بود که «این دنیاى بیرون است که از این تحریم ضرر مى‌کند، بنابراین ما نگران تحریم‌ها نیستیم و اساساً حیات اقتصادى خود را بر اساس تعامل با قدرت‌هاى بزرگ طراحى نکرده‌ایم.»

در چارچوب اجرای تحریم‌های سازمان ملل متحد که شامل ۱۵ مؤسسه وابسته به سپاه پاسداران ایران نیز می‌شود، ایالات متحده روز گذشته فهرستی را از شخصیت‌های حقوقی و حقیقی ایران منتشر کرد، که در فهرست تحریم این کشور قرار گرفته‌اند.

فهرست وزارت خزانه‌داری آمريکا که روز چهارشنبه منتشر شد، در برگیرنده تعدادی از شرکت‌های نفتی، يک بانک دولتی و نيروی هوايی و فرماندهی موشکی سپاه پاسداران است.

آمریکا همچنین در این چارچوب چند مقام رسمی ایران را مشمول محدودیت سفر کرده است که از جمله این افراد، احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، است.

علاوه بر آقای وحیدی، نام‌های محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و محمدرضا نقدی، فرمانده سازمان بسیج، نیز در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG