لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

انتقاد مدودیف از تحریم یک‌جانبه ایران؛ «باید جمعی عمل کنیم»


دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه
دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه
دیمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه، در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال ضمن انتقاد از تحریم‌های مضاعف و یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه تهران چنین اظهار نظر کرد که روسیه و آمریکا باید برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره «جمعی عمل کنند».

به گفته آقای مدودیف، ایالات متحده با تحمیل تحریم‌های مضاعف بر ایران «چیزی را از دست نمی‌دهد، چون رابطه‌ای با ایران ندارد»، برخلاف روسیه و چین که روابط گسترده اقتصادی با جمهوری اسلامی دارند.

اشاره آقای مدودیف در این مصاحبه که روز پنج‌شنبه منتشر شد به تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه تهران در همین روز علاوه بر قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل است که هفته گذشته به تصویب رسید.

رهبران اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه بر سر تحریم‌های بیشتر ایران در بروکسل به توافق رسیدند؛ این تحریم‌ها با فراتر رفتن از قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت شامل اقداماتی در جهت منع سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز و صنعت پالایشگاهی ایران خواهد بود.

اتحادیه اروپا یک روز پس از آن این تحریم‌ها را تصویب کرد که وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز چهارشنبه در تحریم‌هایی تازه علیه جمهوری اسلامی یک بانک، چند شرکت که خطوط کشتی‌رانی دولتی ایران در پوشش آنها کار می‌کند و چند عضو دیگر سپاه پاسداران را در لیست سیاه خود قرار داد.

رئیس جمهور روسیه که کشورش از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران است در گفت‌وگو با وال استریت جورنال از این تحریم‌های تازه و مضاعف علیه جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

دیمیتری مدودیف اشاره کرده است که کشورها هنگام بحث درباره قطعنامه تازه سازمان ملل «در این باره [تحریم‌های مضاعف] به توافق نرسیدیم».

پیشتر نیز وزیر امور خارجه روسیه در اواخر اردیبهشت‌ماه به ایالات متحده و متحدان غربی‌اش هشدار داده بود که علیه جمهوری اسلامی و در واکنش به فعالیت‌های هسته‌ای ایران به وضع تحریم‌های یک‌جانبه متوسل نشوند.

به گفته وزیر خارجه روسیه، کشورهایی که با تحریم‌های شورای امنیت روبه‌رو هستند «تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند مشمول تحریم‌های یک‌جانبه از دولت‌های دیگر باشند».

رئیس جمهور روسیه همچنین در مصاحبه خود با اشاره به حمایت کشورش از دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی گفته است که «دو سال پیش چنین چیزی غیرممکن بود».

این در حالی است که روسیه پس از کش و قوس فراوان برای رضایت دادن به تحریم‌های تازه علیه تهران هنگامی با دور تازه تحریم‌ها موافقت کرد که آمریکا پیش‌نویس تازه‌ترین قطعنامه شورای امنیت علیه تهران را طوری حک و اصلاح کرد که به منافع اقتصادی روسیه و چین در ایران کمترین لطمه وارد شود.

از جمله ایالات متحده در نخستین روز خردادماه اعلام کرد که تحریم‌های این کشور علیه سه نهاد روسی را که احتمالاً به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران کمک کرده‌اند لغو می‌کند.

شرکت دولتی «روسوبورون اکسپرت»، «مؤسسه هوانوردی مسکو» و «دانشگاه مندلیف» سه مؤسسه‌ای هستند که به دلیل ارتباط با ایران مشمول تحریم‌های ایالات متحده بودند و اکنون تحریم‌های آنها لغو شده است.
XS
SM
MD
LG