لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

اسراییل از محاصره غزه می‌کاهد


به دنبال بالا گرفتن فشارهای بین‌المللی علیه اسراییل، کابینه امنیتی این کشور تصمیم گرفته است، از میزان محاصره نوار غزه کاسته و اجازه ورود کالاهای مورد نیاز مردم غزه را به این منطقه بدهد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا، کابینه امنیتی اسراییل روز پنج‌شنبه اعلام کرد، این کشور از میزان محاصره نوار غزه خواهد کاست و ورود «کالاهای غیرنظامی» به غزه را آزاد خواهد کرد.

کابینه امنیتی اسراییل با انتشار بیانیه‌ای در این باره تاکید کرده است، تدابیر امنیتی موجود برای جلوگیری از ورود اسلحه به نوار غزه همچنان پابرجا باقی خواهد ماند.

تصمیم دولت اسراییل برای شل کردن محاصره نوار غزه پس از آن صورت گرفته است که فشارهای بین‌المللی به این کشور به دنبال حمله مرگبار کماندوهای اسراییلی به کشتی‌‌های فعالان صلح به شدت افزایش یافته بود.

بامداد روز ۳۱ ماه مه، کماندوهای اسراییلی برای جلوگیری از رسیدن کاروان کشتی‌های اعزام شده از سوی «جنبش غزه آزاد» که قصد شکستن محاصره غزه را داشتند، به آنها حمله کردند که در این رویداد دست‌کم ۹ سرنشین ترک یکی از این کشتی‌ها جان خود را از دست داده و ۴۸ تن دیگر نیز زخمی شدند.

این اقدام اسراییل واکنش گسترده جهانی را به دنبال داشت و پس از آن فشارهای بین‌المللی بر این کشور برای رفع محاصره غزه به شدت افزایش یافت.

این در حالی است که مقام‌های اسرائیلی در واکنش به اعتراض‌های جهانی اعلام کرده‌اند، کشتی‌های عازم غزه را برای «جلوگیری از رسیدن سلاح به دست تشکل‌های مسلح فلسطینی» بازرسی می‌کنند، و نخست‌وزیر اسرائیل نیز گفته است: «نباید گذاشت که غزه به یک بندر ایرانی» تبدیل شود.

نوار غزه از ژوئن ۲۰۰۷ در پی درگیری‌های خونین میان نیروهای دو جنبش فلسطینی فتح و حماس که در نتیجه آن حماس فتح را از قدرت در این باریکه اخراج کرد و موجب خروج ناظران اروپایی و مصری از گذرگاه‌های غزه شد، به محاصره مشترک اسرائیل و مصر در آمده است.

در این میان ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه و در پی اعلام تصمیم تازه دولت این کشور در کاستن از میزان محاصره نواره غزه گفته است، تمام کمک‌های ارسالی به غزه باید از خشکی و از طریق خاک اسراییل به این کشور ارسال شود و نه از طریق دریا.

آقای باراک افزوده است: «تمام این اقدامات بدون رفع محاصره دریایی غزه صورت خواهد گرفت، که هدف از آن اطمینان یافتن از عدم ورود موشک و سایر جنگ‌افزارها به نوار غزه است.»

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران که به دنبال حمله اسراییل به کشتی‌های عازم غزه تبلیغات گسترده‌ای علیه این کشور آغاز کرده است، از قصد خود برای فرستادن کشتی‌های حامل کمک به غزه خبر داده است. در مقابل نیز نخست وزیر اسراییل به کشورهای دیگر از جمله لبنان نسبت به پیامدهای اعزام کشتی به غزه هشدار داده است.

از سوی دیگر مقام‌های فلسطینی واکنش سردی نسبت به تصمیم دولت اسراییل برای شل کردن حلقه محاصره غزه از خود نشان داده‌اند.

اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در غزه با رد تصمیم اسراییل خواستار رفع کامل محاصره غزه شده و صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی و مشاور محمود عباس نیز تصمیم اسراییل را ناکافی خوانده است.
XS
SM
MD
LG