لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۰

احضار دوباره نازی عظیما به دادسرای انقلاب «به دلیل تبلیغ علیه نظام»


نازی عظیما در زمان همکاری با رادیو فردا
نازی عظیما در زمان همکاری با رادیو فردا
دادسرای انقلاب تهران، نازی عظیما یکی از چهار ایرانی- آمریکایی دارای پرونده در ایران را برای سومین بار تحت تعقیب قرار داده است.

خانم عظیما یک بار حدود پنج سال پیش برای اولین بار به اتهام تبلیغ علیه نظام مورد بازجویی قرار گرفت و دادسرای انقلاب برای او قرار تعلیق تعقیب صادر کرد.

بار دوم نیز همزمان با بازداشت و تعقیب سه ایرانی-آمریکایی دیگر، خانم عظیما که برای عیادت از مادر سالمند و بیمار خود به ایران رفته بود تحت تعقیب قرار گرفت و گذرنامه او برای بار دوم ضبط شد.

دادسرای انقلاب اینک برای سومین بار اقدام به احضار خانم عظیما کرده است.

در همین زمینه محمدحسین آقاسی وکیل خانم عظیما در تهران به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ گفته است. لازم به توضیح است که خانم عظیما از تابستان گذشته به همکاری خود با رادیو فردا پایان داده است.

  • رادیو فردا: آقای آقاسی، موضوع احضار خانم عظیما چیست؟



محمدحسین آقاسی: بر اساس اطلاعی که من به دست آوردم، خانم عظیما به علت کار کردن در رادیو فردا و گزارش‌هایی که [برای این رسانه] تهیه کرده است به اتهام تبلیغ علیه نظام تحت تعقیب قرار گرفته و الان پرونده [وی] در دادسرای انقلاب در دست رسیدگی است که [به همین دلیل] احضار شده و ما از این احضار مطلع شده‌ایم.

  • دفعات پیشین که پرونده‌هایی برای ایشان تشکیل شده بود، به کجا انجامید و مگر پرونده ایشان بسته نشده بود؟

پرونده اولیه پنج سال پیش ایشان به همین بود که خوشبختانه منجر به تعلیق تعقیب شد، اما پس از آنکه ایشان دوباره به محل کار خود برگشتند وگزارش‌های تهیه کردند، دادسرای انقلاب معتقد بود که ایشان حق تهیه گزارش برای ایران را ندارد و این اقدام را عمل مجرمانه تلقی می‌کرد.

دومین پرونده ایشان منجر به محکومیت حبس به مدت یک سال شد، که خوشبختانه در دادگاه تجدید نظر حبس ایشان تبدیل شد که منجر به توقیف ملک مادر ایشان شد.

اما در پرونده سوم معتقدند که پس از اینکه ایشان دوباره به سر کار برگشته‌اند، گزارش‌هایی در مورد ایران تهیه کرده‌اند که مصداق تبلیغ عیله نظام تلقی شده است.

  • مجازاتی که برای ایشان تعیین شد چه بود و در صورتی که به علت این احضار به ایران بازگردند چه در انتظار ایشان است؟

در پرونده دوم که در ایران تشکیل شده، ایشان به یک سال حبس در دادگاه بدوی محکوم شدند که در دادگاه تجدید نظر دادگاه با نظر مساعد نسبت به ایشان مجازات حبس را برای یک سال تعلیق کرد. بنابراین الان اگر ایشان دعوت دادسرای انقلاب را اجابت کنند و به ایران بازگردند، اولاً به دلیل اجرای حبس تعلیقی یک ساله بازداشت خواهند شد و به اعتقاد من با توجه به اینکه این موضوع می‌تواند مصداق تکرار جرم باشد، حداکثر مجازات را برای ایشان در نظر می‌گیرند که تحمل بین دو تا چهار سال حبس خواهد بود.

  • شما چه توصیه‌ای به ایشان کردید؟

قطعاً توصیه من این است که در این موقعیت بازگشت ایشان به ایران، منجر به بازداشت خواهد شد و هیچ گونه راهی برای گریز از اجرای مجازات نخواهد بود و بنابراین بازگشت به ایران به نفع ایشان نیست.
XS
SM
MD
LG