لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

فرمانده ارتش اسرائیل: اجازه نمی‌دهیم غزه به بندر ایران تبدیل شود


ژنرال گابی اشکنازی، فرمانده ارتش اسرائیل
ژنرال گابی اشکنازی، فرمانده ارتش اسرائیل
به دنبال اعلام دولت جمهوری اسلامی مبنی بر ارسال کشتی کمک‌رسانی به غزه، ژنرال گابی اشکنازی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، روز سه‌شنبه گفت که نیرو‌های این کشور به کشتی‌های کمک‌رسان ایران و لبنان اجازه ورود به آب‌های غزه را نخواهند داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های اسرائیلی گزارش داد که ژنرال اشکنازی ضمن تأکید بر حق اسرائیل در «جلوگیری از ارسال سلاح به نوار غزه» گفت: «ما اجازه نمی‌دهیم که غزه به یکی از بنادر ایران تبدیل شود.»

این سخنان رئیس ستاد ارتش اسرائیل یک روز پس از آن اعلام شد که روز دوشنبه سازمان هلال احمر ایران اعلام کرد که هفته آینده یک کشتی کمک‌رسان ایرانی از بندرعباس راهی سواحل نوار غزه خواهد شد.

عبدالرئوف ادیب‌زاده، رئیس سازمان هلال احمر ایران، روز دوشنبه در نشستی خبری اعلام کرد که کشتی ایرانی با عنوان «کودکان غزه» با یک هزار و ۱۰۰ تن مواد اولیه شامل مواد خوراکی، دارو، پتو، لباس، مواد بهداشتی و اسباب‌بازی، به همراه پنج خبرنگار و پنج امدادرسان هلال احمر روز یک‌شنبه هفته آینده به غزه فرستاده خواهد شد.

سازمان هلال احمر ایران اشاره‌ای نکرده است که آیا بین این سازمان و سازمان صلیب سرخ جهانی هماهنگی شده است یا خیر.

همچنین گروه‌های غیرنظامی در لبنان قرار است دو کشتی کمک‌رسان را به منظور شکستن حصر غزه از طریق آب‌های قبرس راهی سواحل این منطقه کنند.

ژنرال اشکنازی درباره ورود کشتی‌های لبنانی به سواحل غزه گفت که اگر این کشتی‌ها مسالمت‌آمیز عمل کنند «ما نیز با آنها رفتاری مسالمت‌آمیز خواهیم داشت».

اقدام دولت ایران و گروه‌های غیردولتی لبنان در فرستادن کشتی‌های کمک‌رسان به نوار غزه پس از آن صورت می‌گیرد که دهم خرداد ماه کماندوهای اسرائیلی برای جلوگیری از رسیدن کاروان کشتی‌های اعزام شده از سوی «جنبش غزه آزاد» به یکی از این کشتی‌ها حمله کردند که در نتیجه این حمله ۹ سرنشین ترک جان خود را از دست داده و ۴۸ تن دیگر نیز زخمی شدند.

این اقدام اسرائیل واکنش گسترده جهانی را به دنبال داشت و پس از آن فشارهای بین‌المللی بر این کشور برای رفع محاصره غزه به شدت افزایش یافت.

سرانجام کابینه امنیتی اسرائیل روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که این کشور از میزان محاصره نوار غزه خواهد کاست و ورود «کالاهای غیرنظامی» به غزه را آزاد خواهد کرد.

با این حال ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه با تأکید بر ادامه محاصره دریایی سواحل غزه به منظور جلوگیری از ورود سلاح به این منطقه گفت که «تمام کمک‌های ارسالی به غزه باید از خشکی و از طریق خاک اسرائیل به این کشور ارسال شود، نه از طریق دریا».

نوار غزه از تابستان ۲۰۰۷ در پی درگیری‌های خونین میان نیروهای دو جنبش فلسطینی فتح و حماس به محاصره مشترک اسرائیل و مصر درآمده است. به دنبال این درگیری‌ها حماس فتح را از قدرت در این باریکه پایین کشید و موجب خروج ناظران اروپایی و مصری از گذرگاه‌های غزه شد.
XS
SM
MD
LG