لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

«نظارت کامل ماهواره اسرائیلی بر برنامه هسته‌ای ایران»


موشک شاویط، عکس تزئینی است
موشک شاویط، عکس تزئینی است
رئیس آژانس فضائی اسرائیل روز پنجشنبه، سوم تیرماه در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی «یدیعوت اخرونوت»، اعلام کرد که ماهواره اطلاعاتی «افق ۹» اسرائیل که به تازگی به سمت فضا پرتاب شد، قادر است تمامی نقل و انتقالات اتمی ایران را رصد کند.

این ماهواره روز سه شنبه گذشته از پایگاه هوایی «پالماخیم» واقع در جنوب اسرائیل به هوا پرتاب شد.

«ایزاک بن اسرائیل» اعلام کرد که این ماهواره از این پس برنامه هسته‌ای ایران و به طور کلی «هر تحرکی در خاورمیانه»‌ را دنبال تحت نظر خواهد داشت.

به گفته رئیس آژانس فضائی اسرائیل، ماهواره «افق ۹» قادر است تمامی تحرکات و جا به جایی‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را در هر شرایط آب و هوایی ردیابی کند.

وی اعلام کرد که در حال حاضر کشور اسرائیل به کمک ده ماهواره، تمامی منطقه خاورمیانه را تحت نظر دارد.

بنا به گفته بن اسرائیل تنها هفت کشور توان پرتاب مستقل ماهواره اطلاعاتی به فضا را دارند که در این میان تنها کشور آمریکا از لحاظ کیفیت و تکنولوژی بر اسرائیل برتری دارد.

وی همچنین از پرتاب یک ماهواره اطلاعاتی دیگر در سال آینده خبر داد که قرار است «کوره اتمی بوشهر» را تحت نظر داشته باشد.

اسرائیل معتقد است برنامه هسته‌ای ایران دارای مقاصد نظامی است و آن را «خطری حیاتی» برای تمامیت کشور اسرائیل می‌داند.

این کشور اگرچه از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران ابراز رضایت کرده است، اما آن را کافی و «فلج کننده» نمی‌داند.

پیش از این مایکل اورن، سفیر اسرائیل در واشنگتن اعلام کرده بود که «حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران روی میز قرار دارد».

در پاسخ به این تهدید‌ها، جمهوری اسلامی نیز که همواره بر «صلح‌آمیز» بودن برنامه اتمی خود تأکید کرده است هشدار داد که هر نوع حمله احتمالی به پایگاه‌های هسته‌ای این کشور را با واکنشی سهمگین پاسخ خواهد داد.

این در حالی است که، ژنرال دان خالوتس، رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل نیز در مصاحبه تلویزیونی با شبکه تلویزیونی عرب زبان «الحره» اظهار داشت که «هر بار اسرائیل لبه شمشیر را بر گردن خود احساس کند» قادر است از جای برخیزد و از خود دفاع کند.

وی هشدار داد که بهتر است کسی در صدد آزمودن (قدرت نظامی) اسرائیل برنیاید.

همچنین شبتای شاویط،‌رئیس پیشین موساد نیز هفته گذشته اعلام کرد که اسرائیل نباید منتظر حمله از سوی ایران باشد و باید در این حمله پیشدستی کند.

روزنامه آمریکائی کریستین ساینس مانیتور در مقاله اخیر خود نوشته بود که امکان آن وجود دارد که تهدید‌های لفظی ایران و اسرائیل از کنترل خارج شده و به یک جنگ حقیقی بدل شود.
XS
SM
MD
LG